Frågor ang avstånd och "norra" siljansleden.

Jag ska ut på en lite längre tur än vad jag är van vid. Har tänkt att gå från Orsa mot Våmhus via Siljansleden.
Hur är leden där uppe? Är det massa blöt myr eller hur ser stigen ut?

Sen funderar jag lite på om det är orealistiskt att tänka att man orkar gå 27km på en dag, övernatta och sedan gå 21km nästa dag?

Jag går dagligen 12-17km långa promenader i blandad terräng, så fysiken är det väl inget fel på. ;)
 
För en övernattning behöver du inte ta huset med dig så även 27 med packning är långt är det inte omöjligt, dagen efter kan bli hårdare. Det är korta dagar nu.
go tur
 
Tack för ditt svar! :)

Ja, det blir bara en lätt packning. Men man blir ju lite osäker då de flesta verkar ta runt 1,5 mil om dagen.. Samt när man inte vet hur leden ser ut.
 
Hej!

Jag gick södra delen av leden i September. Hade 25-26kg packning första vandringen på 4 år på grund av massa skador och en dålig fotled. Jag höll 2,5-3 mil om dagen.

Upplevde inga särskilda problem med någonting annat än lite skav av remmarna till ryggsäcken och en jäkla skoskav (innersulan korvade sig). Och att min dåliga fotled inte höll. Jo det var dåligt med vatten längs sträckan så blev lite långt emellan vattenpauserna ibland.

Sen är det ju så mycket annat som spelar in också. Typ väder,krämpor vana med ryggsäck etc.

Så det går men det kan bli jobbigt att hålla den sträckan 2-3 dagar i sträck.

Men vad jag vill ha sagt med denna jäkligt röriga text är att du kommer nog inte vara några större problem utan kör på!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.