Årrenjarka eller Kvikkjokk?

Planerar att gå delar av Padjelantaleden och Nordkalottleden kommande sommar.
Min tanke var att ha 'start och mål' i Kvikkjokk, men eftersom jag läst om hur många som är missnöjda med både service och standard på fjällstationen där, funderar jag på att utgå från Årrenjarka istället. Är det någon som gjort likadant och kan rekommendera det?

Ett par andra frågor:
Båten som går via Kvikkjokk och in i Tarradalen - går den förbi Årrenjarka också?
Var i Tarradalen släpps man av?

MVH
Ola
 
Planerar att gå delar av Padjelantaleden och Nordkalottleden kommande sommar.
Min tanke var att ha 'start och mål' i Kvikkjokk, men eftersom jag läst om hur många som är missnöjda med både service och standard på fjällstationen där, funderar jag på att utgå från Årrenjarka istället. Är det någon som gjort likadant och kan rekommendera det?

Har inte bott i Årrenjarka själv, men jag har passerat stället ett antal gånger och nog verkar det trevligt. Byggt ut har de gjort också. Det enda negativa jag hört från folk som varit där är att de tyckte att de hade sett lite lite fjäll från stället med tanke på benämningen "fjällby", men det är kanske av underordnad betydelse i sammanhanget.
Det du får tänka på är att det är en dryg mil att traska för att ta sig till Kvikkjokk -- om du nu inte tänkt planera efter busstiderna -- så riktigt nästgårds är det väl inte. Annars finns alltid Kvikkjokks Turistservice som hyr ut stugor.

Ett par andra frågor:
Båten som går via Kvikkjokk och in i Tarradalen - går den förbi Årrenjarka också?

Nej, åtminstone inte de reguljära turerna. Dessa utgår från båtbryggan nedanför kyrkan i Kvikkjokk.

Var i Tarradalen släpps man av?

Vid ett ställe som kallas för Bobäcken, c:a 3 km uppströms älven. Har du en karta till hands ligger platsen några hundratal meter innan den första bron väster om Mierdekjávrre. Man kan också bara åka över Gamájåhkås utflöde och börja knata direkt, men det är det nästan ingen som gör. Sträckan från Bobäcken till Njunjesstugan är c:a 13 km.
 
Du kan ju fortsätta "fjällvandringen" mellan Kvikkjokk och Årrenjarka upp över Snjerak -Kassavare;det är jättefint att gå post/pensionärsleden.Tar en dag.
Årrenjarka har god mat och fin service och dessutom kan du bo riktigt flott.
 
Gustav Cronhamn

Hej!

Har jobbat på fjällstationen och den är mycket misskött av STF. Nu har dem bytt platschefer och funderar på att sälja stationen eller bara ha stugvärd där.

Det är mellan 18-21 km från Kvikkjokk till Årenjarka, men vad ska du där och göra om du ska gå Padjelantaleden? Båten släpper dig 4km upp mot Taradalen. Det är således 13km till Njunjes.
Många går mellan Kvikkjokk och Staloluokta och flyger tillbaka. Alternativet är att vandra Padjelantaleden upp till Staloluokta och tillbaka Nordkallotleden.

/Gustav
 
Har hört så mycket negativt om fjällstationen i Kvikkjokk och lika mycket positivt om Årrenjarka, därav att jag blev lite nyfiken på avståndet mellan platserna och hur man lättast tar sig mellan Årrenjarka-Kvikkjokk.

Ska inventera fjällfågel på fyra förutbestämda rutter längs både Padjelantaleden och Nordkalottleden, så det blir ditt sista alternativ där Gustav, kommer gå mellan Kvikkjokk upp till Staloloukta och sedan Nordkalottleden tillbaka tills jag åter når Tarradalen.

Hur gör man på tillbakavägen, den sista biten mellan Bobäcken och Kvikkjokk...måste man ringa och boka båt?? Eller hur ofta går båtarna? Har man otur får man ju annars sitta och vänta en evighet innan man kan ta sig den sista biten?
 
från stf:s hemsida:
"Kvikkjokk (Kungsleden, Padjelantaleden)
Padjelantaleden/Nordkalottleden, Kungsleden (söderut) och Vallevare. Förbeställda turer finns under sommaren, mellan cirka 1/7-15/9. Under högsäsongen, ungefär mellan den 10/7 - 20/8, går turen cirka 3 gånger dagligen.

För båttider ring Jokkmokks Turistbyrå, tel 0971-222 50, Björn Sarstad 0971-210 12 / 070-205 31 93 eller Kenth Arvidsson 070-351 67 50."​

En tidtabell finns alltså, men det går också bra att ringa och beställa. Mobiltäckning har du redan uppe på Njunjeshöjden ovanför njunjesstugan.
 
Hehe ja har fjällvandrat tidigare med både Tele2 och 3 som mobilnät...och det var ju inte vidare lyckat. Det sistnämnda snarare dumdristigt. Så det gör man inte om...;))
 
Gustav Cronhamn

I somras gick båtarna 9, 13 och 17 från Kvikkjokk och en halvtimme senare från Bobäcken. Dem passar oftast bussarnas tidtabell.

Som sagt, Telia gäller, dem andra operatörerna ska man vara glad om man har kontakt med i Jokkmokk, annars är närmsta plats Boden/Luleå.
Mobiltelefonen bör ha en stark sändare eftersom masten sitter långt bort.

//Gustav Cronhamn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
hallonraden st olavsleden, tält eller hammock? Vandringsleder 3
macpasp Jämtlandstriangeln med- eller moturs? Vandringsleder 5
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Tiran Tresticklan eller Glaskogen? Vandringsleder 3
Lenokka Bohus-eller Hallandsleden i augusti? Vandringsleder 0
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
hovberget Vandring eller hajk i/utanför Umeå? Vandringsleder 1
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
_kristin_ Blött eller torrt år i Jämtlandsfjällen? Vandringsleder 5
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
Christian1 Knalleleden och/eller Västgötaleden!? Vandringsleder 2
Coachmike Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm Vandringsleder 6
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
nikbar73 Eld eller tältförbud? Vandringsleder 7
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
johanna nr 1 Lögdeälven eller Öreälven? Vandringsleder 1
Axe Näske eller KÄL Vandringsleder 1
Cydone Söker "vildmark" i Olofström eller Växjö Vandringsleder 1
BJK Visingsö, bra eller....? Vandringsleder 2
bigfoot Kamera eller inte kamera? Vandringsleder 18
pergit Vandra i Wales eller ev. någon annanstans! Vandringsleder 2
janis.garisons Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.