Frågor om MSR Whisperlite

Hej.

Efter att jag har stängt av ventilen, så brinner ju brännaren ett tag till.
När jag efteråt ska koppla loss slangen från flaskan, finns det ytterligare bränsle kvar som rinner ut från slangen (trots att jag brukar höja flaskan för att på så sätt få ut all resterande bränsle medan brännaren brinner).
Är nu detta normalt eller kan man på något sätt motverka detta?

MVH

Anders

På primus och Optimus så vänder man bränsleflaskan ett halvt varv så att dykröret hamnar ovanför bränsleytan medans köket brinner och låter tryckluften man pumpade in tidigare i denna blåsa ut det mesta av bränslet ur slangarna och göra flaskan trycklös samtidigt. Detta bör göras 1-2 minuter innan man planerar stänga av köket så att man får nytta av bränslet i slangen och inte elda för kråkorna.

man får prova några gånger så att man vet ungefär hur länge innan man skall vända för att det precis skall blåsas ut när man är färdig med vad man nu värmer/kokar/steker.

den metoden tar inte bort all spill vid isärkoppling, men väldigt mycket av detta och kör man på akylatbensin/heptan så torkar spillet tämligen fort medans fotogenspill får man dras med ett tag framöver vid varmt väder och en halv evighet vid kyligt väder...

Nu vet jag inte om det går att vända flaskan på MSR wisperlite då det inte framgår av framgooglade bilderna om slangen är roterbar på infästningen till bränsleflaskan ...

---

Detta är en orsak till varför gasolbrännare är så bekvämt i flesta fallen utom när det är riktigt kallt (går dock att fixa med lite planering eller använda rätt gas) - ingen förvärmning, eldar exakt så många sekunder som det behövs samt stort reglerområde - ingen urbränning samt ingen vätskespill som får saker att stinka och avge brandfarliga gaser under lång tid efter när man tar isär grejorna

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
På primus och Optimus så vänder man bränsleflaskan ett halvt varv så att dykröret hamnar ovanför bränsleytan medans köket brinner och låter tryckluften man pumpade in tidigare i denna blåsa ut det mesta av bränslet ur slangarna och göra flaskan trycklös samtidigt. Detta bör göras 1-2 minuter innan man planerar stänga av köket så att man får nytta av bränslet i slangen och inte elda för kråkorna.

Jag har ett msr xgk ex som jag brukar vända på flaskan när jag vill stänga av. Det funkar alldeles utmärkt och borde funka även på Whisperlite då de har samma pump. Provade att göra som det stod i beskrivningen men upplevde då samma slabb som TS

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.