Frågor om Garmin Colorado

Tjosan.

Jag har en fin 60CSx med City Navigator Europe idag, men tänker beställa en Colorado så fort som möjligt.

Frågan är nu vilken av alla modellerna man ska satsa på?

Kan man köpa en 300 som har world base map, och sen bara köpa till de kartor man vill ha som City Navigator Europe för Colorado och kanske en BlueChart Atlantic? Det är väl ingen annan rent teknisk skillnad på modellerna mer än vilka kartor de levereras med?

Det är väl också en speciell City Navigator Europe till Coloradon, så det blir skuggat och topografiskt som baskartan ska vara och som man kan se på exempelbilderna?

Har den ens kommit till Sverige ännu, eller kan/måste man köpa den utomlands? Vad ligger prisläget på här i Europa?

MVH Tony

Colorado'n har inte ens släppts in USA ännu så du får hålla dig til tåls :)

300 och 400x har precis samma hårdvara och sklijer sig endast i fråga on vilken karta som följer med. För en europe som inte tänker besöka USA ofta vore det dumt att köpa någon annan än 300an, ifall inte t.ex. Sportmanship sätter ihop ett eget paket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den tekniska skillnaden på en 300 och en 400 är att det är större intern flashdrive i en 400, för att kunna hysa de förinstallerade kartorna. Men att köpa en sådan, bara för att radera de kartorna och sedan kunna använda internminnet till egna kartor, känns knappast motiverat. Det finns ju ungefär 380 MB ledigt i en 300, och sen kan man ju lägga till SD-kort på detta, så det känns som om det räcker.

Det finns ingen terränginformation på City Navigator. För bilnavigering är världen platt, även i en Colorado. Däremot har 300 en grovhuggen baskarta med höjdinformation, så om man stänger av CN, kan man se hur högt det är på något ställe, utan att åka dit först. Det fungerar ungefär som baskartan i en iQue 3600a, när den är i flygläge.
Vet inte vilka exempelbilder du sett, men om de innehåller terrängskuggning är de inte från CN, utan något topografiskt med DEM (Digital Elevation Model).

Det är väl 50 mil från Avesta och hit, så du kan ju lätt åka och kolla på Coloradon!

Vet inte vilka exempelbilder du sett, men om de innehåller terrängskuggning är de inte från CN, utan något topografiskt med DEM (Digital Elevation Model).

Det är väl 50 mil från Avesta och hit, så du kan ju lätt åka och kolla på Coloradon!

Gamins egna bilder på dessa modeller på deras produktsidor.

Hmm...... Varför får jag känslan att du retas med mig..... :)

MVH Tony

Värst vad du var misstänksam. Här försöker jag vara tjänstvillig, men icke sa Nicke. Vi har inte någon snö, så det är inte dåligt väglag heller. Jag bjuder på kaffe, eller vad du nu vill dricka.

Garmins bilder visar diverse avsnitt från deras amerikanska topografiska karta. Den har stöd för DEM, så där kan man visa 3D-bilder. Det som de tidigare kallade 3D, fast det borde heta perspektiv, har nu döpts om till fordonsläge.

Anders

har du något att förmedla om Colorados nyheter som pulsmätarmodulen? Tycker du att det är någon avgörande praktisk skillnad med så stor skärm med ca dubbelt så många pixlar? Antar att du fortfarande tycker att en handdator har fördelar skärmmässigt?

Thure

Värst vad du var misstänksam. Här försöker jag vara tjänstvillig, men icke sa Nicke. Vi har inte någon snö, så det är inte dåligt väglag heller. Jag bjuder på kaffe, eller vad du nu vill dricka.

Garmins bilder visar diverse avsnitt från deras amerikanska topografiska karta. Den har stöd för DEM, så där kan man visa 3D-bilder. Det som de tidigare kallade 3D, fast det borde heta perspektiv, har nu döpts om till fordonsläge.

Hm.....

Jo du retas lite med mig.... :)

Fast, jag sitter ju hemma och har tråkigt, så det vore ju en rätt kul grej att göra i sig, resan kan ju bli målet liksom. Var sjutton bor du då? I själva samhället Lagan?

Får fundera lite på detta. Det vore ju kul bara att träffa dig efter att ha sett din aktivitet och kunskap på detta forum. Sen kunde det ju bli en trevlig biltur om jag ställer på min BMW 740iL -99 ur vinterdvalan och tar den. De går dessutom förvånansvärt billigt på långkörning.

Det bör väl ta en 5-6 timmar ner och lika många hem igen, plus det sociala och provkörning av Coloradon. Det blir minst sagt en heldag i så fall. Kanske man borde satsa på en övernattning på lämpligt ställe. Och vilka dagar skulle det kunna passa, eller inte passa?

Som sagt, en kul grej som tål att tänka på. Vem vet om det kan bli en tur eller inte.

MVH Tony

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips