Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe

Ni som har köpt BlueChart Atlantic resp City Navigator Europe nu på våren/försommaren, vad har ni fått för versioner? Senaste enligt garmin.com verkar vara:

BlueChart Atlantic: 9
City Navigator: 9
City Navigator NT: 9

Men diskussionerna här tyder på att det kanske är äldre som levereras här i Sverige. (Jag har tänkt köra detta på en 60CSx.)
 
Jag fick en 60 CSx nyligen. Den hade CNE v9 NT.
Beställde även en icke-NT-skiva. Version 9 den också.

Sjökort har jag inga.

Anders
 
CD bluechart v9 kom i posten i veckan. Har inte installerat än.

Bor visseeligen i Belgien men eftersom de skickas ut centralt sedan Garmin skippat utskick via distributörerna så är det helt klart att alla får samma version.
[Ändrat av jonasolof 2007-05-24 kl 20:47]
 
jonasolof; sa:
CD bluechart v9 kom i posten i veckan. Har inte installerat än.

Bor visseeligen i Belgien men eftersom de skickas ut centralt sedan Garmin skippat utskick via distributörerna så är det helt klart att alla får samma version.
[Ändrat av jonasolof 2007-05-24 kl 20:47]

Berätta gärna om "majsproblemet" med alla stenarna är löst eller ej.
 
Enligt garmin.com så går NT-versionen att använda med t.ex 60- och 76-serierna. Dock så har jag inte riktigt fått klart för mig vad som skiljer NT från vanliga City Navigator Europe.
 
Jag kör NT på min 60csx. Det funkar utmärkt. Skillnaden är att NT kartorna tar mindre plats.
Ända nya i bluechart 9 är några sjöar i norrland. Jag tror inte ens att dom har lagt med senaste rättningarna från UFS.
 
chuck; sa:
Jag kör NT på min 60csx. Det funkar utmärkt. Skillnaden är att NT kartorna tar mindre plats.
Ända nya i bluechart 9 är några sjöar i norrland. Jag tror inte ens att dom har lagt med senaste rättningarna från UFS.

Jag följer inte längre med vad som skiljer de olika Garmin kartorna åt men NT kartorna går bara att låsa upp till en GPS http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43339 (2007-05-23)

Per Brune
 
Jag följer inte längre med vad som skiljer de olika Garmin kartorna åt men NT kartorna går bara att låsa upp till en GPS

Jag har noterat den diskussionen men som jag har förstått det från andra diskussionstrådar så gäller detta bara nya versioner av City Navigator som släpps efter 1 juni. Gäller alltså inte retroaktivt.

De som köper kommande City Navigator Europe 10 eller City Navigator North America 9 får bara en upplåsningskod.
 
Det är inte enbart det att kartorna i NT-utförande tar mindre plats än de som packats med den gamla algoritmen. Man har också valt att skicka med Location Tables för TMC över RDS i NT-versionen, men inte i den vanliga. Ska kartan användas i en mojäng som har TMC-mottagare måste man alltså använda NT.

Att packa upp kartor komprimerade enligt NT-algoritmen tar mer processorkraft än den gamla versionen. Därför kommer äldre enheter, med klenare processorer (som eTrex Vista) aldrig att uppdateras till att klara NT, även om det vore ännu mer motiverat med deras, med dagens mått mätt, små internminnen.

Anders
 
Uppdatering av kartor

Köpte mig igår en C510 som det låg City Navigator Europe NT+ Version 8.02, som jag har förstått det så kan jag uppgradera den kartan till v9 utan kostnad. Kontaktar jag Sportmanship som skickar ut en ny skiva och använder jag då den 25 siffriga koden som stod på ett gult papper för att låsa upp den (den har vi ännu inte använt)?
 
Enligt somliga foruminlägg är det redan slut på den möjligheten att uppgradera gratis.

Men om det går, så går du in på websidan "myGarmin"
https://my.garmin.com/mygarmin/customers/myGarminHome.faces
Skaffa dig ett konto där, registrera din GPS med hjälp av "registration code", beställ en ny DVD med den uppdaterade kartan.
När du fått din DVD (eller låtsas att du fått den) går du dit igen och skaffar en ny 25-teckens upplåsningskod. Den som redan står på pappret passar till verison 8, så den har du ingen nytta av när du uppgraderar. Den är bara bra om du råkar vimsa bort kartorna från din navigator och ska lägga dit dem igen.
När du fått både DVD och ny kod, lägger du in din kod i Mapsource (eller om det nu blir ett speciellt uppgraderingsprogram till en sån modell) och för över de nya kartorna till navigatorn.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Nya programvaror till Gamin GPS Navigering 1
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.