Bluechart och annan karta i Vista

Har precis köpt en Garmin Vista och två kartor, Atlantic Blue Chart samt Roads & Recreation Europe. Jag har laddat ner valda delar av båda kartorna i Vistan med det medföljande Map Source. Nu blir det konstigt precis vid kusten. Det verkar som om Blue Chart dominerar när de överlappar varandra. Jag hittar ingen valmöjlighet i Vistans menyer för att välja vilken av de två kartorna som ska visas på skärmen. Man kan aktivera resp. deaktivera varje kartblad för sig men även om jag deaktiverar det Blue Chart-bladet som täcker det aktuella området resulterar det bara i att djupkurvor och grynnor försvinner men vägar och stigar på land dyker inte upp från det aktuella R&R bladet. Mao verkar det som om Blue Chart fortfarande presenteras med partiell information och inte den R & R som då är den enda aktiva kartan som täcker samma område. Om jag panorerar i kartan väljer Vistan Blue Chart över vatten och nära kusten men övergår till R&R alldeles för långt in på land så att säga. Det blev lite krångligt beskrivet men jag hoppas att ni förstår.

Någon som har samma problem och har hittat lösningen?
 
Inte med BlueChart, men...

Jag har inte provat med BlueChart (har inget flytetyg, så det känns inte motiverat). Men det finns på option-menyn en möjlighet att slå till en kartserie i ett svep. Prova om det för någon skillnad om du väljer R&R därifrån. Att välja en kartserie där, väljer automatiskt bort de andra.

Anders
 
Re: Inte med BlueChart, men...

apersson850; sa:
Jag har inte provat med BlueChart (har inget flytetyg, så det känns inte motiverat). Men det finns på option-menyn en möjlighet att slå till en kartserie i ett svep. Prova om det för någon skillnad om du väljer R&R därifrån. Att välja en kartserie där, väljer automatiskt bort de andra.

Anders

Tack för svaret Anders men jag är inte säker på vad du menar.
Jag har valt svensk meny och har ingen Option-meny vad jag vet. Är det "Huvudmeny" och "Inställning" du menar?
Jag har försökt att välja karta under menyn "Karta" "Ställ in karta" och "Visa". Där kan jag bara aktivera resp. deaktivera varje "kartblad" för sig av alla nedladdade kartblad, både Blue Chart och R&R, inte hela kartserier.
 
Du kan aktivera och deaktivera hela kartserier genom att välja den lilla menyikonen (vänstra i övre raden) då du är på sidan för att aktivera kartor.
 
matbj; sa:
Du kan aktivera och deaktivera hela kartserier genom att välja den lilla menyikonen (vänstra i övre raden) då du är på sidan för att aktivera kartor.

Tack för ännu ett svar, men nu är jag bara ännu mer förvirrad. Har vi olika programversioner i våra Vistor? Jag har 3.60. Vad heter den menysidan som du menar? På sidan som heter "Karta" är den vänstra (av tre) ikoner den som visar att kompassen är inkopplad. Om kompassen inte är inkopplad finns den inte där och det är två ikoner. Den vänstra är då den man väljer undermenyer med (symboliserar rader i en rektangel). Väljer man den kommer undermenyvalen fram och man kan välja "Ställ in karta". När det är gjort kommer fem ikoner fram på den ANDRA raden. Den översta raden är inaktiv. Om man ställer markören på den vänstra av dessa kan man välja fem inställningar: Riktning, Autozoom, Detaljer, Lås på väg och Visningssätt. Ingen av dessa aktiverar/deaktiverar hela kartset. Vad har jag missat?
 
Nu har jag ingen vista kvar att experimentera med då jag har sålt den vidare.

Det som du kallar den andra raden skall väljas så att du ser de olika kartornas namn (jag tror det är den längst till höger). Sedan skall du välja symbolen för att välja undermenyer. (I övre högra hörnet, den vänstra av symbolerna och sedan trycka enter.)
 
Hur man gör

Jag har däremot en Vista kvar. Fast Mathias har bra minne.

Välj ställ in karta. Gå sedan fyra steg åt höger (eller ett åt vänster går lika bra), så att fokus ligger på knappen märkt "i". Därifrån kan man gå neråt, för att komma in i listan där man väljer enstaka kartblad.
Gå istället uppåt och sedan åt vänster. Tryck ner click-stick (eller Enter, om man vill kalla den så) så att menyn öppnas. Där kan du nu välja att visa alla kartor, inga kartor, eller en kartserie (R&R eller BlueChart i ditt fall) i ett svep.

Anders
 
Niklas H; sa:
[ När det är gjort kommer fem ikoner fram på den ANDRA raden. Den översta raden är inaktiv.

Tack för bra svar. Nu har jag hittat rätt undermeny. Jag antog felaktigt att den översta raden var inaktiv när de andra raden syntes och försökte inte ens där. Vistan är en fantastisk liten manick med massor av inställningsmöjligheter. Medan jag sökte hittade jag inställningen för att välja land eller vatten som gjorde kartpresentationen mycket njutbarare i respektive läge. Tack än en gång för hjälpen.
 
Nu förstår jag också varför bara djupkurvorna och grynnorna försvann när jag deaktiverade det BlueChart-blad som täckte det aktuella området men vägar och annan landinformation från R&R fortfarande inte dök upp. Det berodde på att det dessutom låg ett översiktskort i Blue Chart, även det täckande det aktuella området, kvar aktiverat. Först när jag deaktiverade även det blev R&R kartans innehåll synligt. Mycket pyssel är det med kartorna, men det är skoj!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.