Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö?

Hej,

paddlade i går Sicklasjön och Järlasjön (i Nacka alltså) och tänkte mig så långt österut man kan komma innan land tar vid. Hade med min Colorado 300 laddad med "Bluechart G2 Stockholm och Mälaren". Eftersom jag inte hade någon vanlig karta med mig blev jag något förvånad när jag på GPSen ser att vattnet tar slut och land tar vid när jag kommit halvvägs genom Järlasjön. Vattnet fortsatte och jag paddlade ytterligare nån kilometer bort och i tunneln under Saltsjöbadsleden (heter den så?) och ända bort till Saltsjö Duvnäs. Men enligt min GPS så paddlade jag alltså på land. Är kartan felaktig eller vad är problemet?Jag hade min iPhone med oxå och den kartan visade rätt, förutom den allra sista biten och det känns ju förlåtligt på något sätt.

/Måns
 
Du glömmer bort att underlaget för BlueChart till stor del kommer från Sjöfartsverket. Därigenom styrs klassningen av farbart vatten till vad som går att nå med litet större båtar. Kajaker räknas liksom inte.

/tobbe (med ett förflutet som sjökortskartograf)
 
I Bluechart Atlantic 2008.5 är lustigt nog i stort sett hela Järlasjön med. Inte så detaljerat som "farbara vatten" men med djupsiffror och sjökablar. Kan ju vara bra att veta så att du inte ankrar kajaken i dem ;)
 
Terrängkartan

är nästa alltid bättre för kanotnavigering än sjökort p g a mera landinformation som skog, hus höjdkurvor etc. Kanoting funkar bäst på grunda vatten som inte alltid finns med sjökort.

Sjökort är i första hand för kommersiell sjötrafik med djupgående fartyg.

Thure
 
I små insjöar håller jag med Thure, men på större vatten tycker jag inte att man konsekvent kan säga att landkartor är bättre än sjökort för kajak. Det finns information på kortet som som inte finns på kartan och vice versa, och en kombination av de båda skulle vara optimalt.
Jag hade nyligen en upplevelse i kajaken där en landkarta hade haft värdefull information men då hade vi å andra sidan missat annat. Är man fler än en som paddlar kan den ene ha kort och den andra karta, det är modellen enligt min mening, oavsett om det är GPS eller papper.

/Måns
 
Helst sjökort för mig.

Jag som färdas med pedaldriven kajak har ett visst djupgående, kanske 40 cm, har mest nytta av sjökort. Är jag innanför 3meters kurvan är jag mer observant, här kan vad som helst dyka upp. Ser jag att det börjar bli grunt och det är stenar eller annat, så hissar jag upp rodret (ganska stort) och fäller upp trampanordningen och övergår till framdrivning medelst paddel. Utanför 3-meters kurvan kan jag trampa på utan att fundera så mycket.

thomas
 
Självklart NOT

De där vattnen (som är mina hemmavatten vinterrtid) har ju varit vikingarnas vattenväg mellan Mälaren och saltsjönsör sisådär 1000 år sedan. Klart att Sjöfartsverket inte har något intresse där .....................eller..............
 
kartera

Vad skall karteras Lasse Be

Sjöfartsverket är väl mest intresserat av områden som används i kommersiell sjöfart-

Stockholmarna är ganska bortskämmda, jag tycker att sjökorten stämmer bra i stockholmsskärgård, även på ganska udda platser stämmer korten bra, och det finns gott om märken fyrar etc
Pröva Kalmarsund få ni se, där kan man inte alls vara lika säker på att kortet stämmer ,

nu är jag mest ute i Kanot så jag bryr mig inte

ta färjestaden söder ut, där fanns en gammal led som inte varit utsatt under lång tid, så åtminstone segelbåtar fick ta gamla färjerännan över till Kalmar innan de kunde vända söder ut.
 
Att ha olika kort och kartor i

en grupp är också problematiskt. Namnsättningen skiljer sig en del och antalet namnsatta öar skiljer mycket . Tyvärr så har Garmins topografiska vektorkartor få namn. Skiljer antalet namnsatta öar mellan tryckta storskaliga sjökort och Blue Chart?

Vid diskussioner om lämplig fika/lunch/lägerplats under gång är det bra om man har samma namnsättning på kartmaterialet i gruppen.

Kolla gärna in hybridkartorna från Utekartan. De har blåmarkering innanför 3-meterskurvan om jag förstått det rätt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
majkelsson Waypoints till paddling Sthlm skärgård Navigering 4
sharpo GPS track för Cykelrundor i sthlm Navigering 8
zeromaker Citykey, Sthlm till Palm Navigering 0
sachsaren Mälaren/Sthlm för 1000 år sedan. Navigering 37
pher_ Hur stor plats tar tex sjökort för mälaren? Navigering 4
Garmin Vista Sjö Kort Mälaren Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.