Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö?

Japp

Det är så Sjöfartsverket uppfattar sitt uppdrag, endast komersiell trafik är intressant. Om jag inte misstar mig så har finska motsvarigheten HELA landets vattenaktiva för sin ögon. Där har vi en skillnad som jag inte tycker är lyckad.
 
Det är väl också den kommersiella sjöfarten som finansierar sjöfartsverkets arbete med att uppdatera sjökorten, om jag har förstått det rätt. Kanske dags att införa en skatt på kanoter och kajaker, som ska gå till att bredda sjöfartsverkets kartering av svenska farvatten? ;)
/Niklas
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
SjöV är mycket riktigt ett affärsverk och finansieras av intäkter från handelssjöfarten via bl.a. farleds- och lotsavgifter.

Vilket resulterar i de prioriteringar som jag nämnde redan tidigt i tråden.

Innan man vet hur motsvarande verksamhet i Finland finansieras så är det inte särskilt meningsfullt att göra jämförelser.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips