Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö?

Japp

Det är så Sjöfartsverket uppfattar sitt uppdrag, endast komersiell trafik är intressant. Om jag inte misstar mig så har finska motsvarigheten HELA landets vattenaktiva för sin ögon. Där har vi en skillnad som jag inte tycker är lyckad.

Det är väl också den kommersiella sjöfarten som finansierar sjöfartsverkets arbete med att uppdatera sjökorten, om jag har förstått det rätt. Kanske dags att införa en skatt på kanoter och kajaker, som ska gå till att bredda sjöfartsverkets kartering av svenska farvatten? ;)
/Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
SjöV är mycket riktigt ett affärsverk och finansieras av intäkter från handelssjöfarten via bl.a. farleds- och lotsavgifter.

Vilket resulterar i de prioriteringar som jag nämnde redan tidigt i tråden.

Innan man vet hur motsvarande verksamhet i Finland finansieras så är det inte särskilt meningsfullt att göra jämförelser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips