Lägga till information på Bluechart (60cs)

Hej!

Första inlägget här, har läst här länge men inte registrerat mig innan men nu var det dags.

Har en 60cs med bluechart men jag är inte riktigt nöjd med detaljerna på sjökorten.

Jag vill helt enkelt kunna skriva in fler djup på sjökortet samt kunna rita dit djupkurvor.

Hur gör jag enklast?

Som lite kuriosa så testade jag 60csx i helgen och körde då den parallellt med min 60cs och det mesta var väl likt men mottagningen är ju otroligt mycket bättre. Hade inga som helst problem att få perfekt noggrannhet inomhus eller djupa skogen vilket inte går något vidare med 60cs.

Det finns program som kan öppna låsta kartfiler, nämligen GPSmapedit och i någon mån CGPSmapper. Emellertid har författarna valt att inte ta med bluechart bland de filer som kan öppnas, detta utan närmare förklaring, men förmodlingen och förhoppningsvis av hänsyn till copyright.

Du kommer således inte in i Bluchart för att gör de tillägg du vill. Inget hindrar dig dock att göra tilläggen i form av en transparant överlagrad fil. Vet du inte hur du framställer en sådan kan du använda en höjddatafil över aktuellt område från GPSmap.de och föra in dina uppgifter med GPSmapedit och sedan kompilare filen med cgpsmapper.

Väljer du att lägga in djupen som motorvägsutfarter (exits) kan du lätt ändra presentationen av dem i GPSmottagaren eftersom exits är en särksild kategori.

De extra djupkurvorna är lite knepiga att få med annan färg. Detta går dock med rätt version av cgpsmapper. Obs att det även finns en freewareversion av cgpsmapper för marina applikationer. Den kan användas också för en overlay-karta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips