Bluechart versus Friluftskartan?

Hej,
har en Garmin Vista med mig när jag paddlar men kartmaterialet i den är tämligen begränsat eftersom jag ännu inte inhandlat ngn karta att ladda in. En anledning till detta är att jag vill först veta vad som passar bäst. Efter vad jag kan se finns två alternativ vilket är Friluftskartan samt BlueChart (sjökortet). Min undran är dock om Friluftskartan är till ngn nytta i skärgården, dvs om det finns med kartdata för öar precis på samma sätt som på fastlandet? Eller är det sjökortet som gäller?

Mvh
Jonas
 
Du kan titta på ...

... Friluftskartans täckning av skärgården på Lantmäteriets hemsida http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html. Sök på något önamn och välj sedan Vägkartan som är i skala 1:100000. Kartskalan gör att små öar mindre än cirka 50 meter inte visas, inte heller grund eller annan marin information (fast farleder och några djupsiffror fann jag t.ex. i Göteborgs skärgård). Friluftskartan tycks ha tagit över Vägkartans databas rakt av. Sedan har man omvandlat karttecknen till tecken som kan visas i Garmins skärmar. Man har nog inte riktigt lyckats i överföringen, vilket framgår av flera trådar i vår i det här forumet. Men om man väljer en lämplig zoomnivå kan man få en godtagbar bild av terrängen. Om du mailar mig kan du få titta på en fil av skärgården i Friluftskartan (du får ladda med Sendmap). Bluechartsjökort har jag inte, men de ger enligt vad jag förstår i princip samma visning som papperssjökorten (samma bladindelning är det också). Och de har ju få och ofta föråldrade uppgifter om hur det ser ut på land. På Garmins svenska hemsida finns några skärmdumpar (från en dyrare kartplotter i färg), hur de ser ut i svartvitt i en Legend/Vista vet jag inte.
 
Flera kartor

Kan man köra flera kartor på samma microsd? Att ha både bluechart och friluftskartan på samtidigt? Kan man även ha skoterkartan samtidigt?
 
Det går bra att

ha många olika kartor sparade på minneskortet och att i kartmenyn bestämma vilken som skall visas.

Thure
 
ha många olika kartor sparade på minneskortet och att i kartmenyn bestämma vilken som skall visas.

Thure

Då måste du nog vad jag vet spara alla samtidigt till en enda gmapsupp.img eller slå ihop flera med hjälp av gmaptool. Det går inte att ha flera olika kartfiler på ett minneskort utan bara en enda gmapsupp.img.
 
Då måste du nog vad jag vet spara alla samtidigt till en enda gmapsupp.img eller slå ihop flera med hjälp av gmaptool. Det går inte att ha flera olika kartfiler på ett minneskort utan bara en enda gmapsupp.img.

Nix.
Jag hjälpte en bekant i somras som köpt CityNavigator för han skulle åka utomlands. Kartverktyget i MapSource fixade att lägga in både valda delar av CityNavigator och Friluftskartan Pro som han hade köpt samtidigt med GPSen (Garmin 60Hcx)

Som Thure skrev kan ändra i GPSen vilken karta som ska visas även om den som skrivit manualen struntat i att beskriva hur man gör :(.

Per
 
Hade ju som tänkt köra friluftskartan och skoterkartan samtidigt. Hade ju varit praktiskt att kunna lägga en karta på internminnet och ett på sdkortet.
 
Det torde

funka bra att ha en eller flera kartor på vardera stället. Men jag har ingen erfarenhet av just detta.

På minneskort har jag däremot haft och har tre eller fyra olika kartserier och att ha skoterkarta och Friluftskartan på samma minneskort går utmärkt.

Thure
 
När man skickar över en karta till Gps:en med hjälp av Mapsource skapas en fil med namnet
gmapssupp.img, finns det redan en sådan skrivs den helt sonika över och kan alltså inte visas.
De Garmin Gps:er jag har haft tillfälle att prova har bara stöd för filnamnet gmapsupp.img på minneskortet, däremot har det interna minnet stöd för flera olika filnamn lite olika beroende på modell. Internminnet har också stöd för namnet gmapsupp.img.
Men om man i Mapsource öppnar flera kartor samtidigt markerar det man vill ha på respektive karta och skickar till Gps:en så innehåller gmapsupp alla delarna och man kan i Gps:en välja vilken som ska visas.
 
Så då kan man alltså lägga ihop friluftskartan och skoterkartan? Så att skoterkartan kommer "ovanpå" friluftskartan"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
Vidfarne OziExplorer versus Fugawi Navigering 7
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.