frågor kring använding Omnifuel

Hmmm...

Bra tråd! (Bra råd?)
Jag har ett oanvänt Omnifuel som ligger och väntar...

HåkanF

I princip allt i denna tråd går att utläsa direkt av manualen som kommer med köket. Vissa problem, som t ex överfyllningsproblemet presenteras inte explicit men undviks genom att följa de anvisningar för drift som finns i manualen...

Ergo manualer till trycksatta kök bör läsas och läras... ;).

//J
 
Bränslen låter tungt

Jag har precis köpt ett omniefuel-paket med flaska som jag tänkt andvända på en 3-veckors tur i Norge. Ni som har använt köket, hur mycket bränsle dricker det? Har sett mycket filmer med Lars Monsen (Norsk äventyrare). Han använder cirka en primusflaska med bränsle om dagen! låter rätt mycket att bära på? Har beställt 4 primusflaskor som jag måste lära mig att packa i min vulcan..

Någon som testat EtaPower-kastrullerna? vad tycker nu om dom?
har beställt en 2,1 liters, tar för givet att lock inkluderas... hadet fint
 
Jag har precis köpt ett omniefuel-paket med flaska som jag tänkt andvända på en 3-veckors tur i Norge. Ni som har använt köket, hur mycket bränsle dricker det? Har sett mycket filmer med Lars Monsen (Norsk äventyrare). Han använder cirka en primusflaska med bränsle om dagen! låter rätt mycket att bära på? Har beställt 4 primusflaskor som jag måste lära mig att packa i min vulcan..

Någon som testat EtaPower-kastrullerna? vad tycker nu om dom?
har beställt en 2,1 liters, tar för givet att lock inkluderas... hadet fint

Du skriver inte hur du ska använda köket, smälta snö eller värma lite vatten på barmarkstur..?

På 3-veckorstur sommartid klarar jag mig på ca 1,2L fotogen eller 4 dl i veckan. Värmer lite vatten för kaffet på morgonen, lite lunchvatten i thermos och kokar en enklare maträtt på kvällen...gör också eld om det är läge så oftast får jag t o m över lite bränsle...

På vintertur en vecka med snösmältning tar jag med mig ca 1,5 L för att ha lite skitvädersmarginal....

Lagar mat/smälter snö i absiden...

//J
 
Jag har precis köpt ett omniefuel-paket med flaska som jag tänkt andvända på en 3-veckors tur i Norge. Ni som har använt köket, hur mycket bränsle dricker det? Har sett mycket filmer med Lars Monsen (Norsk äventyrare). Han använder cirka en primusflaska med bränsle om dagen! låter rätt mycket att bära på? Har beställt 4 primusflaskor som jag måste lära mig att packa i min vulcan..

Någon som testat EtaPower-kastrullerna? vad tycker nu om dom?
har beställt en 2,1 liters, tar för givet att lock inkluderas... hadet fint


Jag har 1 EtaPower kastrull, den mindre.
Den hjälper till att koka upp blixtsnabbt. Bra om man bara ska koka upp vatten och hälla över frystorkat eller göra soppa. Något jobbigare om man ska sjuda något då den verkligen är effektiv och vill koka även på mycket svag värme.
 
I princip allt i denna tråd går att utläsa direkt av manualen som kommer med köket. Vissa problem, som t ex överfyllningsproblemet presenteras inte explicit men undviks genom att följa de anvisningar för drift som finns i manualen...

Ergo manualer till trycksatta kök bör läsas och läras... ;).

//J

Jo jag har läst manualen flera gånger. Bara för att vissa kanske fattar direkt och lär sig köket behöver det inte betyda att alla fattar. Och det är väl knappast till nån skada om det finns folk som är duktiga på köket som kan förklara för oss nya användare. Har du några tips eller vill du bara vara bror duktig?
 
finåkning

1/2OP

För den som bara vill finåka lite och inte har krav på effektivitet så rekomenderar jag att köra på E85. Med E85 får du inte upp lika hög värme som med bensin eller fotogen men man slipper rengöra köket. E85 sotar knappt något alls!

När vi åker motorcykel och alltid har tillgång till etanol så är det perfekt (förutom i på semestern i norge förra året, finns inte en enda etanolpump i norge, dom är mer inne på petroliumprodukter).

//Eric
 
Själva gudarna

1/2OP

För den som bara vill finåka lite och inte har krav på effektivitet så rekomenderar jag att köra på E85. Med E85 får du inte upp lika hög värme som med bensin eller fotogen men man slipper rengöra köket. E85 sotar knappt något alls!

När vi åker motorcykel och alltid har tillgång till etanol så är det perfekt (förutom i på semestern i norge förra året, finns inte en enda etanolpump i norge, dom är mer inne på petroliumprodukter).

//Eric

Återigen dags att rekommendera denna länk.

http://www.optimus.se/index.php?opti...d=28&Itemid=56

och för att bespara er värdefull surftid så har jag klippt in den relevanta delen, med min fetstilsmarkering.

Gasoline/petrol stoves
If your stove is a gasoline stove, use white gasoline, Coleman Fuel, heptanes and similar as a first choice. In some countries ‘unleaded environmental gasoline is available and can be used as a second choice. Unleaded environmental gasoline is not the same as unleaded car gasoline. Environmental unleaded gasoline is a fuel designed for garden machines (i.e. lawn mowers) with four-stroke engines. It does not contain benzene and many of the other health hazardous additives that are put into car gasoline. Unleaded car gasoline contains a lot of additives that are needed for smooth engine operation etc, but these additives are extremely health hazardous and they are not burnt off properly when used in a stove. Instead, they escape as hazardous fuel vapour and exhaust fumes. Therefore, never use car gasoline of any kind for your stove!


Som flera av oss skrivit förr:

Dyngar har inte i friluftskök att göra.
Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.