frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt?

Hej,

Jag är i färd med att skaffa mig ett tält, har sökt runt på forumet en del och därigenom fått mycket hjälp men har ändå några frågor, vore mycket tacksam om ni som har erfarenheter vill hjälpa ännu en förvirrad tältköpare.

Jag börjar med mina ingångsvärden;

1; ute 3 säsonger, fjäll, skog och paddling, själv men vill även kunna ha med flickvännen då och då. Vill kunna lita på tältet för 7-10 dagar i sarek som är drömmen just nu.
2; det måste inte vara superlättviktstält men ogärna alltför tungt.
3; ute några ggr per år, student så pengar för HB finns inte.
4; har fått för mig att jag vill ha kupoltält, fattat det som att dessa tält ger mer yta med hög takhöjd än kupoltält.
5; fått för mig jag vill ha absid för packningen, speciellt för de gånger jag inte är ute själv.
6; hoppas att tältet ska bli en följeslagare ganska länge och att jag verkligen ska kunna lita på det i regn och vind, men är inte ute så mycket att jag behöver det allra bästa och dyraste antar jag (fattat det som att pengar och kvalitet tycks gå hand i hand när det gäller tält, men rätta mig gärna om jag har fel=))...

Än så länge fattat det som att många lovordar WBT av det jag läst, och Helsport får mycket positivt också, exped likaså, och Bergans får både ris och ros, bl.a. att takhöjden kan vara för låg, vilket kan vara relevant för mig som är 1,90. sett ganska lite om fjällräven dock, hur står sig de i konkurrensen?

Funderingar;
(1) rekommenderar ni 2 eller 3 platsers? Å ena sidan kommer jag vara ute skälv en del och vill då inte bära övermåttan mycket, exv. om jag gör Sarek ensam, men vill också att flickvän/kompis ska få plats de gånger hon gör mig sällskap. Är det en omöjlig kombination eller är det bara så att 2 platsers då innebär viss trängsel men att det är ok ändå, och tre platsers innebär perfekt för två men lyx och alltför mycket plats när jag är själv?

(2) när jag vandrade ifjol,( Hemavan - adolfström) såg jag ett tält uppsatt så ena väggen endast var myggnät och de där inne kunde njuta av utsikten och samtidigt slippa myggen. Har alla tält bra möjlighet för det eller är det vissa typer/märken som är bra då och andra inte?

Tacksam för hjälp
 
är man ute med flickvännen gör det väl inte så mycket om det är trångt i tältet (vill ligga nära) och för ensambruk är tvåmannatält lyxigt så det räcker, min rekommendation; tvåmanna.
 
Jag ska prova mitt Allak med sambo och hund nästa vecka i några dygn och sedan en vecka i Sarek. Har alltid kört med mitt Nammatj (tunneltält) men Allak går att få väldigt luftigt om det blir ryssvärme så vi får vara två gubbar på 130 cm.
 
Det skall alltid bäras, så låg vikt är att föredra. 2 manna är tämligen rymliga. Stora absider väger även de.
 
Jag och flickvännen använder oss av et Marmot Nusku 2p, självstagande kupoltält, två st absid används till paddling. Vi är väldigt nöjda med tältet, just det att det finns två absides är väldigt trevligt, man kan stuva undan mycket packning, får större chans till fin utsikt och man behöver inte klättra övervarandra för att komma ut.

Det är för oss perfekt storlek, våra exped downman 9dlx får plats i bredden, med plats för små prylar att trycka emellan vid kanten, sen finns det plats vid fotändan för packning att läggas också, jag som är 198cm lång, har endast mjuka saker vid fötterna eftersom jag tenderar att vilja utnyttja den delen av tältet också när jag sover;) så kameran och dylikt får ligga på flickvännens fotända, så ligger mjuka prylar på min sida.
 
Senast ändrad:
svart myggnät

Hej. Något som jag stört mig på på en del tält är att de ibland har myggnätt i ljusa och grälla färger. Om man skall se så ostört igenom någåt så bör färgen vara så mörk som möjligt. Har själv sytt mig ett tält och då var jag noga med att myggnät skulle vara svarta och ha så tunna maskor som möjligt, då tänker man knappt på att man tittar igenom något alls. Skulle färgen däremot vara vit eller gul ser man bara ett stort myggnät och någonstans där bakom anar man en utsikt.
 
tack för svaren, satsar på ett tvåplatsers då. bra tips med myggnätet, ska tänka på det. men ännu en gång, det här med att kunna se ut från tältet när man har absider. medveten om att det i relation till regntålighet, yta, vikt etc är en bagatell, och ska ju förvisso vara huvudsakligen utanför tälten, men änå. gillar fjällen under blomning och det sammanfaller som jag förstår det med myggsäsong. är det skullnad i möjlighet att blicka ut från tält i olika modeller eller är det mer så att man kan låta bli att sätta upp absiden just då?
 
tack för svaren, satsar på ett tvåplatsers då. bra tips med myggnätet, ska tänka på det. men ännu en gång, det här med att kunna se ut från tältet när man har absider. medveten om att det i relation till regntålighet, yta, vikt etc är en bagatell, och ska ju förvisso vara huvudsakligen utanför tälten, men änå. gillar fjällen under blomning och det sammanfaller som jag förstår det med myggsäsong. är det skullnad i möjlighet att blicka ut från tält i olika modeller eller är det mer så att man kan låta bli att sätta upp absiden just då?


It's the sight-seeing bus of tents



Och denna har studentvänligt pris
 
Tarptent Doble Rainbow

Jag använder Tarptent Doble Rainbow och är mycket nöjd med det. En bild på mitt. Det väger bara 1.2 kg och kostar $260 (frakt & tull tillkommer).

Har man vandringsstavar så kan man göra det (nästan) helt självstagande. Och stödja upp sidorna så att det tål mer vind. Vi har använt det på 3700 meters höjd (Himalaya) när det haglade och blåste kraftigt. Även i Patagonien har det testats rejält med kraftig vind och ösregn. Och det har funkat! Det är rymligt inuti för 2 pers och har två absider & utgångar. Har anvät tältet långt över 100 nätter nu och det har inga skavanker ännu :)

Utsikt har man
1. Om tältet är helt stängt, ser man ut 360 grader om man lägger huvudet mot marken
2. Vid fint väder rullar man upp absiderna och har bara myggnätet stängt
3. Vid lätt regn ställer man upp absiderna som vingar (om man har stavar).

Rekommenderar att du även köper tillägget "inner liner" så att du får ett innertak - bra om det bildas kondens. Bra för temperaturen i tältet också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graveleur Frågor om B&Bs och vandrarhem Bo och sova 6
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
ulltand Frågor om tältkåtor till en scoutkår (Arran vs Tundra) Bo och sova 11
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
Jenkan75 sovsäck inför fjällturen? Bo och sova 1
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
avslutat_17_06_20 inför beställning från Roberts.pl Bo och sova 13
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
cake Några tips inför sovsäcksköp? Bo och sova 6
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.