Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd

Hej

Jag har sökt och sökt efter ett rymligt 2-pers tält men det finns ju knappt. Fattar verkligen inte varför någon tillverkare ej tillverkar ett 2+ tält med en bredd på ca 145-150 cm.

De flesta 2-pers tält använder många som enmansstält fattar jag det som. Visst det går att klämma in 2-pers på 120-130cm i bredd men det är lite väl litet tycker jag, Exped har bara 125cm bredd på de flesta tält och sedan har jag 2 st synmat på 2*65=130 cm. De har inte ens ett alternativ till deras egna liggunderlag, puckat om jag får säga det.

Så vad jag är ute efter.
2+ tält med bredd på 140-150 cm
Vikt Max 3.2 kg(vill kunna vandra solo med det)
Inner och ytter-tält skall kunna resas samtidigt
Kupoltält med 2 absider, skall vara rymliga för matlagning
3-säsongstält
0-6000 kr

Det ända jag hittar ar Hilleberg Staika men det är lite dyrt och tungt
Beställde hem ett orion II på test förra året med insåg då att 125cm är för litet för 2 pers. Orion iii kan har 160cm bredd och ligger väldigt nära det jag vill ha men lite mindre bredd och billigare önskas.

Har ni några förslag till mig?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror du får rikta in dig på små 3-manstält.
Standard verkar vara att man ska få plats med två respektive tre liggunderlag plus några extra centimetrar. Standardbredden på ett liggunderlag idag är 51 cm. (fråga mig inte varför) Så standard tvåmanstält är 120-130 cm breda.

Vissa amerikanska märken har bredare tält men då får du separata inner och yttertält...

Titta på Vaudes lättvikts tremans-semikupoler invenio UL och Mark L:
http://www.vaude.com/en-BE/Products/Tents/3-Person/Invenio-UL-3P-green.html
http://www.vaude.com/en-BE/Products/Tents/3-Person/Mark-L-3P-green.html
Absiderna verkar dock inte överdrivet stora.

Vilken av dina kriterier skulle du göra avkall på först?

Dina mått förefaller mera passa till 3 p tält. Vikten på dem brukar ligga kring 3,5-4kg, Det beror på mängderna av textil, snören, stänger och spik.
Vill du ha ett optimalt lätt tält i den storleken så är tält med centralstolpe och fyrkantig form lättare då den formen närmar sig äggets.

Vi har några 3p tält mellan 3,6 - 5,4 kg. Kupoltält är alltid tyngst.

Hoppas du finner något som faller dig i smaken och uppfyller dina krav.

go tur

Kanske är Jack Wolfskin Exolight III ett alternativ.

Det är visserligen en hybridkonstruktion och inte ett rent kupoltält. Absiderna är inte heller speciellt stora och innertältet har en del meshpaneler. Yttertält av dubbelsidigt silikoniserad nylonväv.

Det väger under 2,4 kg och kostar, enligt prisjakt, under 4000 kr. Innertältsmåtten är nog tillräckliga.
jack-wolfskin-exolight-ii-tent.jpg

Bergan cl3 eller rondane3 ca 3,2kg, två personer med gott utrymme eller 3 personer tight.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips