Frågor betr. gaskök

Fråga 1: Hur viktigt/bra/bekvämt är det med piezotändning?
Fråga 2: Är piezotändning en grej som kan krångla?
Fråga 3: På alla utom Primus reglerar man gasen/lågan med en metallbygel.
På Primus tycks det vara ett plastvred. Kan det ta skada av värmen?
Fråga 4: Är Primus fotstöd (rel.billigt och lätt) en bra eller onödig grej?
Fråga 5: Om man använder en stor gasburk till en sådan här typ av brännare hamnar ju lågan
relativt högt upp. Kan man trots det laga mat i absiden? (Jag har ett Nallo2)

Har en Primus Micron Stove.

1: Bekvämt men inte nödvändigt. Funkar ännu, men jag har även tändare/tändstickor med.
2: Troligen. Funkar aldrig på gasgrillen hemma.
3: Har aldrig märkt att den blir varm.
4: Går bra utan
5: Det beror på hur nära duken man har den :) Jag brukar rikta den snett nedåt då jag tänder om det skulle bli en stor låga.

/Ulf

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Biltema, as usual!

Har ni spanat in Biltemas nya "direkt-på-tuben-kök"?
179 kr, 120 g.
Lyckas inte få till en direkt produktlänk men sök på "gasolkök expedition" eller artikelnr "17-607".

Har ni spanat in Biltemas nya "direkt-på-tuben-kök"?
179 kr, 120 g.
Lyckas inte få till en direkt produktlänk men sök på "gasolkök expedition" eller artikelnr "17-607".

Man kan i alla fall göra så här
17-607_l.jpg

Manual finns på http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-607.pdf

Men ska man lita på effekten, 4000 W? Verkar på mig som man tagit till med råge.

Per Brune

Man kan i alla fall göra så här
17-607_l.jpg

Manual finns på http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-607.pdf

Men ska man lita på effekten, 4000 W? Verkar på mig som man tagit till med råge.

Per Brune

Det ser ju ut som den kinsesiska modellen som också säljs om den ovan omtalade Norska siten:

http://mroutdoor.no/gassbrenner1.htm

Går man sedan till den kinesiska tillverkarens hemsida så står det "Calorific:2100BTU" vad nu det kan bli i W?

http://urlx.org/en.fuhua166.com/49ec2

i all korthet

Fråga 1: Hur viktigt/bra/bekvämt är det med piezotändning?
-inte, ssk inte om den krånglar.
Fråga 2: Är piezotändning en grej som kan krångla?
-ja, se ovan.
Fråga 3: På alla utom Primus reglerar man gasen/lågan med en metallbygel.
På Primus tycks det vara ett plastvred. Kan det ta skada av värmen?
-ja, men bara om man dummar sig (t ex har hemgjort vindskydd som jag hade)
Fråga 4: Är Primus fotstöd (rel.billigt och lätt) en bra eller onödig grej?
-oumbärlig, ssk om du vill ha ditt dyra Nallo kvar (se nedan)
Fråga 5: Om man använder en stor gasburk till en sådan här typ av brännare hamnar ju lågan
relativt högt upp. Kan man trots det laga mat i absiden? (Jag har ett Nallo2)
-anytime. Se till att du sitter rakt under bågen så är det inga bekymmer med höjden på köket inkl stor flaska. Däremot får det under inga omständigheter välta, se ovan.

Det torde bli svårt att som i ovanstående spis i förstun exempel uppnå det av Primus rekommenderade minst 1100 mm mellan kök och tält! åtminstone i mitt Nallo2. Tältspik hade förhindrat vältningen om de varit rätt aplicerade. Hoppas Strykarräven inte skadade sig....
Har själv varit med om att både tält och delar av utrustningen brann upp. Därav att jag håller kök utomhus sedan dess. Minst oro så.
//J

Alla de här kastrullerna med värmekollektor i botten har samma för och nackdel. Lätta att koka vatten på och suveränt svåra att laga mat på utan fastbränning.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips