Frågaq ang. Trad-klättring

Kilgeometrier är ju ett oerhört intressant kapitel!
Särskilt om man måste beskriva formerna i ord och inte får göra figurer.

Mina Rocks är typiska o-offsettiga.
De har två parallella konvergenta och enkelkrökta regelytor, som dessutom i sin konvergerande riktning begränsas mer och mer i breddled.
De två andra motstående ytorna (om man nu bortser de ytor som vajern går genom), är nog plana, konvergenta samt parallella.

Tror det mesta är lika på ett par BD Stoppers.

Sen finns det väl Metolius Curved Nuts, som istället är krökta kring en axel i sin konvergerande riktning om jag minns rätt.

(totalt off-topic): Asså, det här är så bra. Det är SÅ Mezzner. Jag och Robin har sms'at varandra i extas över det här inlägget idag. Det är MVG+ i internetklättring. Läs och lär från mezztaren! Dags för cognac i orangeriet snart?
 
Undrar mest vilka bb jag ska använda
när jag vill göra någon annans tradleder mer lätt tillgängliga?
Är det någon speciell typ som är bättre lämpad?
/JO
 
Undrar mest vilka bb jag ska använda
när jag vill göra någon annans tradleder mer lätt tillgängliga?
Är det någon speciell typ som är bättre lämpad?
/JO
Suck, tänker du spama ned alla trådar med detta nu, så att ingen kan undgå? Starta en namninsamling eller nått, spama inte vart enda tråd du kan tänkas hitta en möjlig öppning i.
 
Det var med glimten i ögat!

Den förra blev ju nedtystad!
Anser nog frågan fått tillräcklig uppmärksamhet nu
så du behöver inte vara orolig...
Ni kan härmed återgå till roligare saker
och som tillåts diskuteras.

Tex utseendet på en Wallnut?!/JO
 
Det var med glimten i ögat!

Den förra blev ju nedtystad!
Anser nog frågan fått tillräcklig uppmärksamhet nu
så du behöver inte vara orolig...
Ni kan härmed återgå till roligare saker
och som tillåts diskuteras.

Tex utseendet på en Wallnut?!/JO

Akta, någon kanske tar illa upp, wallnuts är trots allt färgade....
 
Det var med glimten i ögat!

Den förra blev ju nedtystad!
Anser nog frågan fått tillräcklig uppmärksamhet nu
så du behöver inte vara orolig...
Ni kan härmed återgå till roligare saker
och som tillåts diskuteras.

Tex utseendet på en Wallnut?!/JO

Det är förstås knappast vad man diskuterar som avgör om en tråd stängs, utan hur man diskuterar. Så det är förstås ingen vits (eller hyfs) att diskutera vidare i alla andra trådar om man har lyckats haverera den tråd man startat för att diskutera ett givet ämne. Men jag hoppas att jag i själva verket slår in öppna dörrar med detta påpekande - för det är ju ganska självklart och jag antar att du enkelt räknat ut detta själv också.
 
Det är mysko att jag inte kan posta direktlänken till PDFn, men googla "stacking tricams" så får du en PDF länk från Camp. På andra/nedre sidan ser du en enkel bild av hur de stackas. Man kan bara stacka de tre största (#5, #6 och #7), mindre går inte, och man kan bara stacka dem med en mindre in i en större. Jag har bara två (#5 och #6), men man kan enligt instruktionerna stacka alla tre i serie. Jag har lust att köpa #7 bara för att prova det! =)

Ja, jag kan fota kalaset med telefonen och rapportera om det höll eller föll i bitar =)

hur stackar du tricams??

hur som vore det grymt kul att få en utvärdering av falltestet och kanske gärna en bild på stacken =)

Nu har jag falltestat stackade tricams (med en rejäl kamsäkring som backup). Jag gjorde falltest på två lite olika placeringar. Fallen gjordes med karbinen som repet var inklippt i vid fötterna. Det var lite hörn och hyllor som gjorde att jag inga ville göra några jättefall där... och att jag inte var sådär jättesugen på att få två spetsiga saker farandes mot mig från en högre höjd hade nog lite med saken att göra.

Inför första falltestet såg de ut så här:
jb6c0k.jpg


Närbild:
2czswg7.jpg


Det höll, men som man kan se så har det släppt lite på högra sidan. Min ursprungliga placering var nog inte optimal. De satt fast bra efter detta och det krävdes lite att få bort dem.
10ztil3.jpg


Andra falltestet satt de lite tätare ihop. Man skulle kunna använt endast den större av dem för just detta scenario, men ensamt satt den faktist inte lika stabilt. Högra kontakten med klippan hade hamnat längre ned och det var inte lika slät just där... Och syftet var ju ändå att falltesta stackade tricams.
2vacvnq.jpg

Detta höll utan att flytta sig det minsta.

Inte jättefall direkt, men det måste sett lite roligt ut med armarna över ansiktet och huvudet. Jag har falltestat medvetet dåligt placerade säkringar och vet att rippande kilar kan göra ont... De här två pjäsarna har jag lite respekt för :)
 
Hej!

Coolt! Vad kul att du var ut och prövade, mer sånt. Jag ser också på bilderna att du använder marknadens bästa karbin för ändamålet!

Vem ger sig ut och testar staplade hexor?

/Kaj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.