Frågaq ang. Trad-klättring

Hexor är en av mina klara favoriter. Jag har 3 st rockcentrics som nästan alltid hänger på racket. Inte alltid jag får in en, men varje gång jag får det så känner jag att jag inte behöver lägga några fler kilar/kammar på resten av leden, så maffiga är de! :)

Härligt! Jag kanske ska investera i några med, eller en kanske räcker då kommer kunna gå med mycket lättare rack ;)
 
Alla kilar används inte lika flitigt men eftersom det går att hitta bättre pris på ett fullt sätt kilar känns det onödigt att köpa dem styckvis. Som ny på tradklättring kommer det även behövas lite rutin innan du ser vilka kilar som passar i olika sprickor och då är det skönt att ha lite att välja på. DMM wallnuts är populära men Kjpils ´s Metolius curved är fina de med. De kilar du köper kommer du bli bekväm med och lära dig att använda. DMM alloy offset i stl 7-11 placerar jag oftast innan mina wallnuts men hade ändå satsat på ett fullt kilsätt innan de införskaffas. Hexor skulle jag inte köpa utan vänta tills budgeten tillåtet kamsäkringar och Black diamonds camalot C4 i storlek 0,5/0,75/1/2 är en bra början för att börja klättra trad.
 
Härligt! Jag kanske ska investera i några med, eller en kanske räcker då kommer kunna gå med mycket lättare rack ;)

En räcker väl i princip, men eftersom det kanske råkar vara fel storlek med avseende på den leden du klättrar så behöver du ha minst 3 stycken för att kunna använda den. Jag kan rekommendera den varianten som sitter på vajer, även om den är svår att hitta.

Om du räknar med att en hexa fyller upp storleksbehovet som friends normalt fyller, då är det ju både lättare och billigare att ha hexor än friends.
 
En räcker väl i princip, men eftersom det kanske råkar vara fel storlek med avseende på den leden du klättrar så behöver du ha minst 3 stycken för att kunna använda den. Jag kan rekommendera den varianten som sitter på vajer, även om den är svår att hitta.

Om du räknar med att en hexa fyller upp storleksbehovet som friends normalt fyller, då är det ju både lättare och billigare att ha hexor än friends.

Två häxor kan jag förstå, men tre häxor känns långsökt.. Glöm heller inte bort att häxor har andra användningsområden:
 

Bilagor

  • 131462_8957_L.jpg
    131462_8957_L.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1,154
  • 108239009_medium_7cc0e0.jpg
    108239009_medium_7cc0e0.jpg
    70.4 KB · Visningar: 1,436
Ja, hexa eller inte hexa, det är frågan. Friends är ju trots allt mer mångsidiga, även om de är lite tyngre. I bästa fall har man lite av varje och väljer inför varje enskild led vad man behöver specifikt just då. Läskig bild nr 2!
 
Lite ot, men håller sådana där stackade placeringar? Och är det lätt att bedöma om de är bra? Jag har aldrig prövat eller sett nåt test, men spontant ser det mer desperat ut i mina ögon, typ som att placera en kam mellan is och klippa :)
 
hehe, jo finns ju en uppsättning. Kan ju inte skilja så mycket mellan märkena egentligen så pass att man skulle bli "obekväm" att använda en annorlunda kil jämfört med det man provat på en kurs, eller?

Jodå, visst finns det stora skillnader. Själv absolut hatar jag Metolius Curved Nuts (som andra har rekommenderat här) och gillar inte DMM Wallnuts heller. Mina favoriter är Wild Country kilar eller standard kilar som typ BD. Kilar är alltid användbara, så skaffa ett helt set. Som nybörjare så lägger du nog inte mikrokilar på ett tag, så de kan vänta tills du behöver dem.

Vad det gäller hexor, så tipsar jag om att bara köpa en hexa och den ska vara större än din största kil. Och märket ska vara Metolius Curved Hex (som visas t.v. om en blå #3 camalot i bild ovan). Metolius kurvningen (på hexor, men inte på kilar!) är helt överlägsen de gamla flata hexorna eller Wild Country kurvningen (naturligtvis en personlig åsikt). Möjligheten att placera hexor är starkt beroende på typ av klippa (i motsats till kilar som funkar nästan överallt), så köp bara en till att börja med (eller ännu bättre: låna en) och känn efter om din hemmaklippa gillar hexor.
 
Lite ot, men håller sådana där stackade placeringar? Och är det lätt att bedöma om de är bra? Jag har aldrig prövat eller sett nåt test, men spontant ser det mer desperat ut i mina ögon, typ som att placera en kam mellan is och klippa :)

En välstackad kil/häxa i "killäge" lär inte vara några problem så länge placeringen är bra (är väl tveksam till första bilden, men är också svårt att bedömma från bild), har dock aldrig behövt ta till såna metoder själv. Att stacka en häxa och en kam som i bild 2 är jag mycket tveksam till... Har sett nån bild från staterna nångång med nån snubbe som hade "stackat" en camalot (tror det var #6) med en rejäl plankbit...
 
Nej, häxor eller inte häxor är inte frågan, du ska inte köpa häxor om du tänker klättra på granit. "Lite av varje" brukar betyda, det man behöver, plus det man inte behöver. Jag tycker du kan strunta i det du inte behöver.
 

Bilagor

  • 163735_16675_L.jpg
    163735_16675_L.jpg
    103.9 KB · Visningar: 1,182
Jag misstänker att det finns ungefär tio trådar här på forumet, angående tradrack, i synnerhet vad man bör köpa och inte köpa som nybörjare.
Kika i dem, så får du läsa samma saker som i den här tråden, samt en del annat, och i någon mån får du ju då en känsla om vad "de flesta" förespråkar. Vad de flesta förespråkar är säkert inte det allra bästa, och vad de flesta IRL förespråkar, kan du ju inte få reda på via ett forum... men det är ju i alla fall en del av sanningen.

Själv gillar jag WC Rocks precis som lillajag ovan, trots att jag har ett wallnutsset med ibland (som dock förblir oanvänt). Jag har ett hyfsat antal BD C4:eek:r, men mitt första kamset var 8 st Rock Empire Comet. Jag hade stor nytta av dem, och de åker fortfarande med, när jag behöver många kammar i samma storlek så att C4:eek:rna inte räcker. Det här har jag förstås skrivit förut i nån gammal tråd, och det är gott om upprepningar i såna trådar, av naturliga skäl. I huvudsak är väl uppfattningen att de grejer man har råkat skaffa, är ett bra val...
 
Nej, häxor eller inte häxor är inte frågan, du ska inte köpa häxor om du tänker klättra på granit. "Lite av varje" brukar betyda, det man behöver, plus det man inte behöver. Jag tycker du kan strunta i det du inte behöver.

Lyckegard (eller nån annan som har koll på läget): Vilken tillverkare har gjort hexan (med rött snöre) i bilden ovan?

Och en personlig åsikt om kammar: Skaffa inte Trango kammar. Vissa av deras modeller (de har flera olika typer) fastnar alldeles för ofta för att vara kul och andra (Maxicam?) har ryktet att vandra en hel del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.