Frågaq ang. Trad-klättring

Tjena!

Jag har klättrat i några år till och från, topprep och sport/ledklättring. Men jag har alltid varit sugen på att lära mig trada, vilket jag anser är "riktig" och äkta klättring på något vis, det känns rent och naturligt. För mig är själva klätter- och naturupplevelsen minst lika värdefull som att pressa sin utvecklingskurva. :)

Min fråga är dock... Vad för sorts kila ska man satsa på som första köp? Finns ju en uppsjö av olika formationer och märken, samt dessutom olika storlekar. Behövs alla storlekar på dom flesta klippor eller är det exempelvis bättre att köpa dom styckvis och ta fler av samma storlekar istället för att köpa färdiga set? Största och minsta kilarna kanske sällan används? Har som sagt väldigt dålig koll på hur bergen ser ut i landet när det kommer till denna klätterform.

Vad skulle ni rekommendera? Ett färdigt kilset eller väl valda kilar i styckvis? Och vilken typ/modell är lämplig att köpa?
 
Ett vanligt och helt kilset är att föredra till att börja med. Jag kör metolius curved nuts och är nöjd. De flesta kör dmm wallnuts tror jag. De flesta märken funkar bra, antar att man gillar de kilar man vant sig vid. Skulle köpt dmm om jag valde vilka jag skulle börja med idag, främst för att slippa diskussioner när man teamar med andra som gillar dem :)
 
Allright, DMM har jag mest hört bra om så kan ju knappast bli en dåligt köp i allafall.
How about Hexentrics då? Är det något att ha eller är det få som använder sig utav dem? Fördelar/nackdelar? Dom finns ju med på dom flesta sajters utbud av säkringar ialf.
 
Jag skulle nog hoppa över hexor.
De kan ju ibland vara en lösning när man saknar kammar, men när man börjar bygga upp ett rack vet jag inte om det är effektivt egentligen, att kompromissa och köpa hexor istället för kammar, för att sen ändå ha ett fortsatt behov av kammar - och när man väl har råd att köpa mer grejer efter hexorna, så blir det kanske kammar, och detta i sin tur gör då hexorna rätt onödiga. Kanske bättre att satsa på rätt grejer direkt.
Sen finns det säkert de som förordar hexor ändå. Jag har några hexor (och många kammar) och även om jag ibland använt hexorna så hänger de som regel hemma när jag är ute och klättrar.
 
Köp dyra märken, inte billiga märken.
Köp ett kilset, köp ett par karbiner till kilsetet.
Köp ett kamset (finns ibland så att du kan få cirka fem kamsäkringar lite billigare)
Köp karbiner till kamsetet (färgade).

Black Diamond Camalot och DMM Dragons är väl det som gäller när det gäller kamsäkringar i normalstorlekarna. Det bästa rådet jag kan ge dig är att strunta i allt annat! Häxor, mikrokilar, är bara elände. Dock är inte små kamsäkringar dåliga. Basic cams är väl det som är hetast just nu.

Köp inte: Rock Empire, Trango, eller liknande märken.
Köp heller inte: Wild Country, DMMs lite sämre kamsäkringar. Dessa grejer är helt okej, men inte det bästa, varför ha det näst bästa?
Köp absolut inte: omega pacific tre-axlad fräck kamsäkring.... Behöver jag ens förklara det sista?
 
Jag ångra mig, köp ingenting, strunta i alla alla andra råd du får i tråden förutom detta:
Gå en kurs, sedan köper du exakt samma säkringar som du hade i kursen, alternativt de säkringar som instruktören säger åt dig att köpa.
 
hehe, jo finns ju en uppsättning. Kan ju inte skilja så mycket mellan märkena egentligen så pass att man skulle bli "obekväm" att använda en annorlunda kil jämfört med det man provat på en kurs, eller?

Hur som... Bor i Uppsala och har inte sätt några direkta kurser för trad, men förhoppningsvis kanske klätterklubben här ordnar något sådant till sommaren. Annars får jag väl hålla utkik efter om det finns några tradare här i krokarna som man kan haka på någon gång.
 
Trad i Uppsala

Hej! Det kommer att bli en kurs i vår i Tunaberg söder om stockholm som Uppsala klätterklubb ordnar varje år. Vet ej om det blir en fortsättningskurs vilket tar upp tradderiet och lägga kilar och dylikt läskigt men jag gick den med klubben för ett par år sen och var väldigt nöjd. Brukar bli bastu på kvällen och hänga vid elden och dra historier. Sedan finns det några inbitna traddare i Uppsala som hänger på klättercentret där så det borde inte vara svårt att hitta gelikar. /Emil
https://www.facebook.com/#!/groups/65950430411/10152191017690412/
 
Perfekt Emil, precis något sådant jag letat efter. Har missat tidigare turer som UKK gjort, så kanske går att få ihop det detta år då. :)
Ska kolla upp det, tackar.

/Jimmy
 
hehe, jo finns ju en uppsättning. Kan ju inte skilja så mycket mellan märkena egentligen så pass att man skulle bli "obekväm" att använda en annorlunda kil jämfört med det man provat på en kurs, eller?

Hur som... Bor i Uppsala och har inte sätt några direkta kurser för trad, men förhoppningsvis kanske klätterklubben här ordnar något sådant till sommaren. Annars får jag väl hålla utkik efter om det finns några tradare här i krokarna som man kan haka på någon gång.

Nej, du bör kunna använda vilket märke som helst, oavsett om du har gått en kurs eller bara testat kompisens utrustning. Dock så litar jag på att instruktören har sålt sina dåliga kamsäkringar, och har bra kamsäkringar.
 
Det beror på var du ska klättra. I Bohuslän har jag sett att klättrare mest har många tunna säkringar för det är karaktären på de bergen. I Slovakien körde vi med hexor, jättelika kammar och ganska stora kilar för det passade Höga Tatra. Många klätterställen i Sverige har nog ganska tighta placeringar men har inte erfarenheten att säga att det är så. Min poäng är att det är lätt att skapa behoven med plånboken men svårt att läsa behoven i bergen. Många timmar har jag kollat in leder i bergen med kikare för att försöka bilda mig en uppfattning av mina tänkta leder. Tyvärr blev jag aldrig stark nog att köra solo...
 
Allright, DMM har jag mest hört bra om så kan ju knappast bli en dåligt köp i allafall.
How about Hexentrics då? Är det något att ha eller är det få som använder sig utav dem? Fördelar/nackdelar? Dom finns ju med på dom flesta sajters utbud av säkringar ialf.

Hexor är en av mina klara favoriter. Jag har 3 st rockcentrics som nästan alltid hänger på racket. Inte alltid jag får in en, men varje gång jag får det så känner jag att jag inte behöver lägga några fler kilar/kammar på resten av leden, så maffiga är de! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
zardoz Fråga ang. bultar Klättring allmänt 14
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.