Klättrings skor/startpaket

har du haft nån som vet vad dom snackar om hjälpa dig med att prova ut ett par klätterskor? Dom ska sitta så tight som det bara går (gärna böjda tår) men dom får inte gör ont, tänk på att skorna kommer sträcka sig lite med. Sen om du ska gå ner eller inte beror lite på skon, jag brukar köpa 43-43½ beroende på märke som passar (scarpa och five ten) medan la sportiva behöver jag 45 för att mina tår inte ska dö och får då märkbart sämre prestanda. Jag har nämligen svårt att tro att du behöver gå upp tre storlekar för att få skorna att passa, du väljer antingen fel modell eller vet inte hur dom ska sitta
 
Kanske lite sent ute men men.
Har sådana skor. Normalt kör jag med 41 i skostorlek, sällsynta fall 42. Men klätterskorna är 42 men visst då är tårna böjda när foten är i skon.

Ang broms så föredrar jag en broms som är v-formad (typ denna) då man får en jämnare bromsverkan samt inte lika tungt att bromsa personen.
 
Lånar den här tråden istället för att starta en ny.

Jag har precis börjat klättra och håller på att skaffa mig egen utrustning, än så länge har jag köpa en kalkpåse och ett par Evolv Pontas, så jag har några grejor kvar att beta av :)

En sele är näst på tur och kan behöva lite tips, jag kommer troligtvis bara klättra inomhus i år och vill därför ha en smidig och enkel sak, men det är en djungel när man har dålig koll :)

Jag har hitta den här http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/selar/kurs-gym-selar/rock-empire-cosmic.html , kan det vara något? Eller har ni andra förslag så tar jag tacksamt ihop tips.
 
Lånar den här tråden istället för att starta en ny.

Jag har precis börjat klättra och håller på att skaffa mig egen utrustning, än så länge har jag köpa en kalkpåse och ett par Evolv Pontas, så jag har några grejor kvar att beta av :)

En sele är näst på tur och kan behöva lite tips, jag kommer troligtvis bara klättra inomhus i år och vill därför ha en smidig och enkel sak, men det är en djungel när man har dålig koll :)

Jag har hitta den här http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/selar/kurs-gym-selar/rock-empire-cosmic.html , kan det vara något? Eller har ni andra förslag så tar jag tacksamt ihop tips.

Nja den var inte mycket att hänga i julgranen. Skulle vilja påstå att det är någon form av hyrsele.

JAg skulle satsa på något i den här stilen om jag vore dig:

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLSAMA_S09

MEN! Köp inte en sele på postorder utan gå och prova någon som passar dig och som är skön att hänga i.
 
Lånar den här tråden istället för att starta en ny.

Jag har precis börjat klättra och håller på att skaffa mig egen utrustning, än så länge har jag köpa en kalkpåse och ett par Evolv Pontas, så jag har några grejor kvar att beta av :)

En sele är näst på tur och kan behöva lite tips, jag kommer troligtvis bara klättra inomhus i år och vill därför ha en smidig och enkel sak, men det är en djungel när man har dålig koll :)

Jag har hitta den här http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/selar/kurs-gym-selar/rock-empire-cosmic.html , kan det vara något? Eller har ni andra förslag så tar jag tacksamt ihop tips.

Gör om gör rätt, väl inte ur kategorin kursselar! http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/selar/

(Sedan tycker jag verkligen du ska ut och klättra så tidigt så som möjligt, lättare att hitta motivation om man vet varför man håller på med inomhusklättringen, plus att det är rätt väder/säsong att börja nu/snart).
 
Petzl Sama är en grym sele. Bekväm att hänga/sitta i för sin lätta vikt och funkar till allt året om. Bästa sele jag haft eller provat, och priset 495 är grymt. Jag gav 795 för min. Den där första är inte mycket att hänga i julgran som sagt. Framför allt problem med bara en utrustningsögla. Buy nice or buy twice..
 
Ber om ursäkt för mitt dålig val av sele förut ;)

Saman borde jag kunna kolla in på XXL, dom har Petzlselar där om jag inte minns fel. Tack för snabba svar.
 
vet inte vart du bor men usport i malmö hade utförsäljning för ett litet tag sedan på petzl corax kit... med sele, kritpåse, karbin, broms och en liten påse med krita för 4-500 kr.... bara selen kostar det annars

Har själv Corax och är väldigt nöjd med den selen....
 
vet inte vart du bor men usport i malmö hade utförsäljning för ett litet tag sedan på petzl corax kit... med sele, kritpåse, karbin, broms och en liten påse med krita för 4-500 kr.... bara selen kostar det annars

Har själv Corax och är väldigt nöjd med den selen....

Linköping är närmaste stad från där jag bor, ska kika om jag kan hitta det kitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brolin Klättrings resa runt Luleå Klättring allmänt 2
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Jenny_ares Klättrings partner Klättring allmänt 3
Danne82 Klättrings partner Klättring allmänt 0
salsas klättrings kurs? Klättring allmänt 2
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
lillajag Stora skor - en ny trend? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Klätterdjuret Någon tappat skor vid Gåseborg? Klättring allmänt 0
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
Tovetjarn Triop skor? Klättring allmänt 11
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
joakim_victorin Affär med bra sortiment på skor? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0
Baltsar Skor borttappade i Östnora Klättring allmänt 0
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.