fråga om temperatur på sovsäck

Är ute och fiskar en del och tänkta kombinera detta med att campa också. Tält har jag införskaffat, ett true north tält. Vann häromdagen en sovsäck på tradera som jag nu ångrar lite att jag budade på. Som tur var kostade den ingen förmögenhet och den passade bra i längd och bredd. Men jag hittar ingen info om temperaturer, Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag har även googlat på den och hittar verkligen ingen info om den. Antar att den är äldre än jag trodde, vilket gör att jag ångrar mig än mer.

Hurusom helst, se bifogad bild.
Misstänker att märket är Wigwam, sen verkar den ha två namn, nämligen Skagen och Sagen. Inne i sovsäcken står det: "100 sagen".
Är den information jag har om den.
Mailade och frågade den som sålde den och hon visste inte då hon sålde den åt någon kompis som tydligen var frilufts människa sådärför trodde hon att den skulle klara ned till -3. Men frågan är då om det comfort eller extrem temp... viss skillnad... Vore bra att veta.

Annars mottages tips tacksamt på sovsäckar jag kan ha utkik på i bag skick. Campar inte så ofta och definitivt inte i några extrema temperaturer. Tänker att den i alla fall ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. Eller tänker jag fel då?

Tacksam för alla tips jag kan få om den sovsäck jag har och vad jag annars borde leta efter.
Tack på förhand.

Bilagor

• Sovsäck.jpg
    Sovsäck.jpg
    30.2 KB · Visningar: 2,119
Testfakta hade en Wigwam säck i ett av sina gamla tester (typ 10 år sedan) och den vägde 1.2 kg och ansågs ha komfort enligt en äldre standard på 0 grader. Översatt till EN standard blir det en limit temp på +5-10 grader.

Din sovsäck är lättare och min teoretiska gissning är att den hamnar på en komfort på 10-15 grader.

Mät tjockleken på säcken, det borde ge bättre underlag för en gissning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
WigWam var (är?) väl ett märke Coop saluförde. Minns märket i butik runt 2007-2008 i alla fall. Har en gammal Fjäll150 som köptes i syfte att användas dubbel (typ "liner") med en höstsäck i lite kyligare klimat, för det var en sommarsäck i lätt och smidigt format som funkade utmärkt till detta.

Vet inte om det kan vara till någon ledning eller hjälp, men "Fjäll"-säcken vägde ca 1100 gram och hade 14 eller 15 grader som komfort-temp.

WigWam var (är?) väl ett märke Coop saluförde. Minns märket i butik runt 2007-2008 i alla fall. Har en gammal Fjäll150 som köptes i syfte att användas dubbel (typ "liner") med en höstsäck i lite kyligare klimat, för det var en sommarsäck i lätt och smidigt format som funkade utmärkt till detta.

Helt rätt, Coop sålde det varumärket. Om du jämför med en ny fibersäck med motsvarande längd+vikt gissar jag på runt + 8-10 grader som lägsta komforttemp. Sedan måste ju skicket och hur den är sydd (gissar på genomsydd) vägas in.

Mätte sovsäcken och den är inte ens en cm tjock. Så det är nog, tyvärr, som ni säger... 10-15 grader. Suck.
Dyrt att köpa billigt. Hade kunnat lägga de 200:- på en sovsäck jag verkligen ville ha. Måste sluta göra knasiga impulsköp på tradera...

Några tips på vad jag ska leta efter för sovsäckar?
Bör nämnas att jag är allergisk mot dun.
Samt som jag skrev ovan så är det önskvärt att den ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. För jag misstänker att jag kommer frysa ihjäl om jag använder den där säcken. Eller åtminstone j****t kall...

Kolla både blocket och tradera efter syntetsäckar från Haglöfs, Ajungilak, Fjällräven och Marmot.
Lite dyrare än 200kr men blir sällan fel med en säck från dessa tillverkare.

Exempel: Ajungilak, Haglöfs

Några tips på vad jag ska leta efter för sovsäckar?
Bör nämnas att jag är allergisk mot dun.
Samt som jag skrev ovan så är det önskvärt att den ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. För jag misstänker att jag kommer frysa ihjäl om jag använder den där säcken. Eller åtminstone j****t kall...

De fabrikat som joask202 nämner gör bra fibersäckar (Ajungilak är nu ägda av Mammut). Då en fiberfylld sovsäck tappar loft (Isolering) snabbare än en dunsovsäck är mitt tips att du väljer en sovsäck med lägre komforttemp än -3 för den användning du skissar på. Är det en ny sovsäck du letar efter kan dessa vara ett prisvärt alternativ:
http://www.outdoorexperten.se/p-26243-marmot-trestles-15-long.aspx
http://www.outnorth.se/marmot/trestles-15

(Regular upp till ligglängd 185cm, Long upp till 198cm)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips