Fråga om kläder

Ska till kebne i augusti och börjar tänka om när de gäller kläder..

Är de verkligen nödvändigt med underställ och mössa och fingervantar ?
Känns som de är att ta i lite..

Hade tänkt ta med mig Zipoff byxor, kortärmad shorta 1 par kalsonger och 2 par strumpor. Och en vindjacka. Visst måste de räcka ? känns jue som att understället bara kommer ligga i ryggan och väga endå..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Glömde skriva tjock tröja..

Så de behövs alltså .. även vantarna och mössan ? :)
 
Senast ändrad:
Inte mycket att fråga om

Vad kan det väga totalt, underställ, vantar och mössa? Det är inte så mycket att fråga om, lägg ned det i packningen så kommer det definitivt att bli strålande väder hela resan. Om du inte packar ned det kommer du att sakna det en råkall morgon, på den blåsiga lunchrasten och när du står och borstar tänderna utanför tältet innan läggdags. Det väger alldeles för lite för att inte packas med och vädret kan snabbt slå om i fjällen. Personligen är detta standard i min packning, oavsett årstid.
 
1a sommarsnöfallet brukar få folk att förstå att i fjällen är det minst 4 årstider, somliga säger sju.
Klart understället skall med!
Go tur
 
Hmm

Kebne i augusti.....det kan snöa då. Hur tjocka är dina Zip-offbyxor ? Du kan behöva långkallingar under...

Junioren
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ställ dig frågan vad gör du om från 20° i skuggan regnar det i två dagar och sen börjar det snöa, det ligger 5 cm på marken efter 3 timmar och temperaturen har gått ner till -5°. Vad klär du på dig som är torrt och värmer tillräckligt? Svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
nu har jag alltid ett tunt löparunderställ med mig, jag hatar nämligen att sova direkt mot sovsäcken utan underställ.. vikten är dessutom så låg att det inte finns någon anledning att skita i understället.. MEN jag ställer mig ändå frågan eftersom den dök upp, en fjällvandring är ingen uthållighetsövning, man kan faktiskt gå hem om det skiter sig dessutom har man tält och sovsäck.. jag har den tanken när det gäller regnställ, det ska vara lätt och hålla tätt i ett skyfall länge nog att sätta upp tältet, mer behöver jag inte..
 
nu har jag alltid ett tunt löparunderställ med mig, jag hatar nämligen att sova direkt mot sovsäcken utan underställ.. vikten är dessutom så låg att det inte finns någon anledning att skita i understället.. MEN jag ställer mig ändå frågan eftersom den dök upp, en fjällvandring är ingen uthållighetsövning, man kan faktiskt gå hem om det skiter sig dessutom har man tält och sovsäck.. jag har den tanken när det gäller regnställ, det ska vara lätt och hålla tätt i ett skyfall länge nog att sätta upp tältet, mer behöver jag inte..

Fast vad gör du när du är mitt på leden och det regnar småspik och blåser kallt i två dar? Stannar och hoppas att det går över eller knallar hem? Det kan ju faktiskt vara så att man får taskigt väder flera dagar i rad och man helt enkelt måste flytta på sig för att inte få slut på mat. Är ett underställ och en varm tröja allt som behövs för att inte bli strandad på fjället är det ett ganska enkelt beslut tycker jag.
 
Fast vad gör du när du är mitt på leden och det regnar småspik och blåser kallt i två dar? Stannar och hoppas att det går över eller knallar hem? Det kan ju faktiskt vara så att man får taskigt väder flera dagar i rad och man helt enkelt måste flytta på sig för att inte få slut på mat. Är ett underställ och en varm tröja allt som behövs för att inte bli strandad på fjället är det ett ganska enkelt beslut tycker jag.

som sagt, jag är av den gamla skolan som har både underställ, förstärkningsplagg och lättare regnställ.. jag tycker fortfarande att det är värt att utvärdera och omvärdera..
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.