Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck

Hejsan, Min gamla Haglöfs-rygga har en detalj som jag aldrig förstått syftet med. Vid D-ringen där man klickar fast remmarna från topplocket sitter sedan en band-ögla som är ganska lång. Sitter på endast ena sidan, till vänster på bilden nedan.

Bild ryggsäck
 
Finns nog nån som vet t ex d300.

Kan det ha att göra med packpåsen som satt nedom säcken på Alaskaramen?

Thure
 
Sitter den bara på ena sidan kan den inte haft nåt med packpåsen att göra... Är du säker på att det inte suttit även på andra sidan men att nån klippt bort den (kanske efter att den gått sönder)?

Fast även om de fanns på bägge sidorna känns det inte logiskt att de skulle vara till packpåsen, den sitter ju mycket längre ner och sitter med egna remmar?
 
Jag fick säcken ny när jag påbörjade befälsutbildningen på I19/P5 1990, så det är inget som gått sönder. Den är inte nog lång att räcka ner till den extra packpåsen som fästs under säcken. Sitter som sagt var fäst där D-ringen är insydd och hänger sen och dinglar. Det finns inga öglor eller annat ovanför för att den skulle fungera som isyxefäste heller.
 
Blir lite fundersam...är det där verkligen en Alaska...eller är det en jättegammal säck med nyare spännen. Min gamla Alaska (20 år minst) har rak ram med packsäck längst ner och massor av fickor..2 mindre mitt på..men det känns spontant som att det fattas en rem..min tanke är att den är till för spade eller isyxa som sätts fast med en kort rem någonstans på säcken..

// Johan
 
Senast ändrad:
Det är en Skarja, kollade på min som är lite nyare, den saknar D-ringarna och har plastspännen. Dock är remmarna lika långa.
 
Jag blev också lite fundersam, den där ryggan på bilden är ingen normal Alaska - den har en rundrörad ram, inte en plattrörad. Och den har både ramhylla och fottassar - så det är ingen normal Skarja heller. Mysko udda HPD skulle jag säga...

Remöglan är tänkt för en isyxa (eller spade) som sedan fästs högre upp med en korresponderande kort rem för skaftet...

Edit I
Om du fick den ny 1990, i det militära - så är det säkert nåt som militären designat och beställt direkt från Haglöfs. Själva säcken ser ut som en sen 80-tals Alaskasäck, men där slutar likheterna...
/Odd
 
Edit II
Ser nu din andra bild:
Hm, hörrdudu du har tagit oss på en liten runaround!?!?
Så mina skrivningar ovan kan du i princip bortse från...

Det där är inte en Alaska! Det är mycket sannolikare en Grönland - för jag ser inget spår av mittavdelarens blixtlås!
Och den har plattrörad ram (som bägge ska ha). Och som dina fingrar mycket tydligt visar fram: Där har du den övre fastspännings-punkten för skaftändan på isyxan/spaden. Det där övre förstärkningslädret för remmarna till högra skid- / spö-tunneln OCH för isyxremmen är ytterligare ett tecken på att det är en Grönland - och inte en Alaska.

Min egen gröna Alaska är sannolikt en av få (den enda?) Alaskan som har det lädret - och det är för att jag själv låtit montera det på säcken (från en slaktad Grönland - den bästa användningen man kan ha för en Grönland imho - en historia som ni kunnat läsa om på annat ställe här på Utsidan). Det andra lädret, från Grönländarens vänstra skidtunnel, fäste jag upp-och-ner i underkant av Alaskans spötunnel.

Eftersom vi inte kan se den vänstra sidan av säcken så kan vi inte se om det är en lång sidoficka med skidtunnel [=Grönland], eller två korta sidofickor utan någon skidtunnel [=Alaska]...
/Odd
 

Bilagor

  • 10A-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    10A-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    120.9 KB · Visningar: 2,112
  • 10B-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    10B-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    122.5 KB · Visningar: 1,685
  • 10C-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    10C-Gröna Alaskan modifierad med spötunnelförstärkningarna från den slaktade Grönlandsäcken-72dp.jpg
    121.6 KB · Visningar: 1,663
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hämtar99 Ryggsäcks fråga Transportera 7
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
seobserver Fråga Transportera 7
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.