Fotografering: Enbensstativ under 500kr?

Kerouac

Gäst
Jag skaffade min första systemkamera tidigare i höst, och nu funderar jag på att
skaffe att enbensstativ. Främst för att ha med på fjällvandringar.
Är det någon som har något att rekomendera, vad bör jag tänka på?

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Trästativ istället

Jag förstår din tanke att dra ner på vikt.
Jag fotograferar en hel del med stativ i fjället då blomsterprakten lockar. Jag har valt ett litet trästativ med kulled, som sammanlagt väger knappt 1kg.
Stativet heter Spagat då det har tre individuellt rörliga ben och kan läggas platt mot marken. Ett enbenstativ låter för mig ganska begränsande då man ändå riskera rörelseoskärpa på tider längre än 1/30s.

Anders V

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
vandringsstav?

Varför inte kombinera kamerastativet med en vandringsstav? Det finns ju vandringsstavar som har fäste för en kamera och vips så har man ett enbensstativ. Jag vet inte vad de kostar här i Sverige, men på http://www.gearpro.com/ finns det en för $59.99 (ej inkluderat frakt eller eventuell moms).

/Fredrik

Untitled

Om ni skall fota på vintern i alpin miljö kommer här ett litet tips.
Borra ett hål i is-yxans platta del, kommer inte på vad den heter nu. Skaffa en bul som fungerar till kameran och sedan är det bara att köra ner yxan i snön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips