Fotogen?

Gammal fotogen?

Kan fotogen bli gammal? Fälls det ut hartser o liknande i den?
Har skickat mail o frågat Statoil men de har inte svarat (nästan 3 veckor sedan). Tänkte kolla om ngn här visste.

Gammal fotogen

Det som händer när fotogen och bensin lagras är att de lättaste kolvätena (kortaste molekylkedjorna) avdunstar medan de längre kolvätena blir kvar. Eftersom det är de kortaste kolvätena som är mest lättantändliga blir vätskan sämre. Jämför med en gräsklippare som inte vill starta på våren med den bensinen som finns i tanken, men när du fyller på färsk bensin startar den.

Magnus
[Ändrat av synvinkel 2002-02-24 kl 11:31]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Efter hur lång tid?

Jag har aldrig tänkt på om fotogenen brinner bättre eller sämre. Kanske eldar jag för ofta (!!?) Efter hur lång förvaring börjar det bli en märkbar förändring?

/H

Det borde ju rimligen bero på temperaturen (ställ den i frysen så är det inget problem). Sedan är det mindre problem med fotogen än med bensin eftersom fotogen har högre kokpunkt, andunstar inte lika fort.

Enligt min erfarenhet är problemet klart överdrivet. Visst är det så att de lättaste kolvätena avdunstar snabbare, men hur mycket är det egentligen som avdunstar om man förvarar fotogenen i en tät dunk eller flaska?

Jag har använt Statoil Blå som är ca 5 år gammal och inte märkt någon skillnad mot ny. Jag har också använt gammal fotogen som jag ärvde (!) av min mammas farbror. Den var förmodligen minst 10 år gammal och luktade hemskt, men den brann hur bra som helst.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips