Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök

Åker man (packningen) släde och ändå har med sprit till förvärmning så är spritbrännaren till trangian lätt att stoppa ner. Ta med lite större mängd sprit så om den andra brännaren krånglar så klarar man sig ett tag.
Fast hur mycket snö smälter man på en fyllning och hur snabbt går det vid -30? (jag har ingen aning)

Det är i mitt tycke alldeles för låg effekt på ett spritkök, t.ex. ett vanligt Trangia (även med vintertillsatsen) för att det ska passa till snösmältning. Har du riktigt gott om tid fungerar det, men det tar tid. Att bara smälta en halvliter för att göra mat tar typ en halvtimme.

Ska du sedan få vatten till hundar etc så behövs rejält med tid.

På vintern använder jag Trangia med fotogentillsats. Lite mer arbete med förvärmning, men tillräckligt mycket högre effekt för att jag ska tycka att det är värt det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips