Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fotogen eller bensin
- Trådstartare Mullemek
- Start datum
Jag skulle gissa på bensin
eftersom de förefaller att förvärma med bränslet i flaskan
och det slår upp höga gula lågor initialt, men de försvinner
snabbt igen - och det syns ingen förvärmningsspritflaska.
Hade de haft fotogen (eller diesel! militärer...) i bränsleflaskan
så hade förvärmningen varit tvungen att ha tillgång till sprit i
den omgivningstemperaturen...
eftersom de förefaller att förvärma med bränslet i flaskan
och det slår upp höga gula lågor initialt, men de försvinner
snabbt igen - och det syns ingen förvärmningsspritflaska.
Hade de haft fotogen (eller diesel! militärer...) i bränsleflaskan
så hade förvärmningen varit tvungen att ha tillgång till sprit i
den omgivningstemperaturen...
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Av brännplåtes utseende så är det en omnifuel eller någon ur samma familj kök.
Det är inte optimus nova helt klart.
och som redan påpekats - brinner det sådär så är det inte fotogen eller diesel, dock förvärmer man ordentligt så bör man komma undan eldbollen även om det är jobbigt att få en omnifuel ordentligt varm innan man fått en ordentlig låga i koppen så att den värmer nedåt till blocket med förgasning. Just den delen finns det en del övrigt att önska när det gäller uppstart av köket i fråga och det är väldigt mycket eldande för kråkor under förvärmningen.
Det är inte optimus nova helt klart.
och som redan påpekats - brinner det sådär så är det inte fotogen eller diesel, dock förvärmer man ordentligt så bör man komma undan eldbollen även om det är jobbigt att få en omnifuel ordentligt varm innan man fått en ordentlig låga i koppen så att den värmer nedåt till blocket med förgasning. Just den delen finns det en del övrigt att önska när det gäller uppstart av köket i fråga och det är väldigt mycket eldande för kråkor under förvärmningen.
Vid lägre temperaturer måste du ha parrafinfri fotogen medan bensin tänds lätt ner till -70 och när det är så kallt håller jag mig innomhus.
go tur
go tur
Köldgräns
När Roald Amundsen var först till sydpolen använde han fotogenkök.
Jag tror att du bangar innan köket gör det, oavsett om det är bensin eller fotogen.
Jag har kört trangia 25 (sprit) och optimus 111 (fotogen) i -39 grader.
Eldade under en motorcykel. Motoroljan hade frusit till fast form under natten. Båda köken fungerade utan anmärkning. Spriten var lite svårantändlig i båda köken.
Det tog 2 timmar att få igång motorcykeln. Sedan kunde färden fortsätta.
/John
Vad är den praktiska temperaturen för användandet av bensin resp. fotogen? På bilderna ser det ut att vara åtskilliga minusgrader.
När Roald Amundsen var först till sydpolen använde han fotogenkök.
Jag tror att du bangar innan köket gör det, oavsett om det är bensin eller fotogen.
Jag har kört trangia 25 (sprit) och optimus 111 (fotogen) i -39 grader.
Eldade under en motorcykel. Motoroljan hade frusit till fast form under natten. Båda köken fungerade utan anmärkning. Spriten var lite svårantändlig i båda köken.
Det tog 2 timmar att få igång motorcykeln. Sedan kunde färden fortsätta.
/John
Normalt brukar man säga att:Vad är den praktiska temperaturen för användandet av bensin resp. fotogen?
På bilderna ser det ut att vara åtskilliga minusgrader.
Campingasol i våra små plåtbehållare försvinner ut ur buketten av bränsleval vid ungefär nollgradigt [men det har under senare år kunnat utsträckas nedåt några tiotal grader genom diverse ingenjörsmässiga krumbukter, inne i behållaren respektive i brännaren och i gasmixens sammansättning].
Paraffinfri fotogen i ett förvärmt tryck-kök kör du enkelt ner till minus 30-35-40 eller lägre än så. Som sagts tidigare - du kroknar långt innan fotogenköket gör det... [Förvärmningsspriten förvarar du alltid innanför dina yttre klädlager så den är ljummen och go...] Flytande fotogen är rätt svårantändligt utan lämplig veke eller förgasning - så det är mycket säkrare att hantera, ingen hastigt uppflammande eldboll som vi såg i Landgångsavsnittet...
Parentetiskt kan vi notera att "arktisk diesel" / "vinterdiesel" är väldigt lik paraffinfri fotogen sett ur köksbränsle-synvinkel. Men diesel luktar illa och sotar igen förgasningsdelen mycket snabbare än fotogenen. Och dieseln kräver mer, ja mycket mer, förvärmningseldning innan det fungerar problemfritt i ett förvärmt tryck-kök. Så diesel är att betrakta som ett nödreservbränsle anser jag, även om jag vet att många NATO-förband använder JP8 som ordinarie bränsle till sina förvärmda tryck-kök, t.ex Heinze-Geniol, Optimus 111T, British Army No 12 och dylikt. De kör visst JP8 i massor av fordonsmotorer och flygmotorer också. Både kolv- och turbin-...
Kemiskt ren bensin, heptan (eller 4T alkylatbensin) i förvärmt tryck-kök kör du också enkelt ner till minus 30-35-40 eller så. [Här behöver du ingen förvärmningssprit, det går att förvärma med bensinbränslet - men vi såg ju hur det kunde flamma upp i Landgångsavsnittet. Bensin är väldigt lättandtändligt i de flesta temperaturer! Själv kör jag med samma spritförvärmning som om jag körde fotogen de få gånger jag provar en brännare med alkylatbensin...]
/Odd
Det går utmärkt att få eldbollar av fotogen också på Omnifuel och det beror på att Omnifuel är svår att få ordentligt genomvarm med rimlig mängd T-spritförvärmning (det går massor av T-sprit, typ 5 gram...) och det slurkar flytande fotogen genom munstycket - dock brinner den fetare (mer lysande) och kan sota i lågspetsarna i jämförelse med vad man såg i filmen.
Optimus Nova är ganska mycket lättare att förvärma och kräver mindre mängd förvärmningsbränsle i jämförelse med Primus Omnifuel...
Optimus Nova är ganska mycket lättare att förvärma och kräver mindre mängd förvärmningsbränsle i jämförelse med Primus Omnifuel...
Gällande bensin i kyla, är det fler än jag som upplever att köket stjäl mycket av värmen precis när man ska tända på, så att man nästintill måste ha tändstickan som veke i köket? Jag kör Omnifuel.
Liknande trådar
- Svar
- 59
- Visningar
- 3 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg