Forvara rep kallt ar det dumt?

Minns polymerkurserna lite dåligt, men inser inte att kyla skulle vara ett problem.
Menar du Himalayakallt, eller källarkallt??

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ingen expert..

Är ju ingen materialexpert av högskolerang, men brukar man inte rekommendera att rep och andra textilier skall förvaras på ett tort, mörkt och svalt ställe? I en "tunna" kan alla förhållanden råda om man inte har oturen att få in fukt. Misstänker att det kan skada repet om fukt smyger sig in och det sedan blir minusgrader och iskristaller bildas inne i repet (någon som forskat på detta?) Men man kan ju klättra is med rep.
Tror dock att de mår bäst av att ligga i garderob/förråd i repsäck eller hänga snyggt coilade i dylikt utrymme.

/Johan

Jag har fått lära mig (av cert UAIGM-guide) att kyla inte ska vara något problem så länge det inte kombineras med fukt. Frusna rep blir (precis som blöta rep) svagare och dessutom jäkligt tråkiga att hantera. Häng på tork och repet ska återgå till sitt normaltillstånd (jmf. reptvätt).

Försöker man stämma av det här med reptillverkarnas rekomendationer kommer man bara till att rep ska förvaras torrt, mörk och svalt eftersom hög värme och UV-ljus är skadligt. Man kan även hitta stöd för att frusna blöta rep blir svagare… men inget om hur kall sval förvaring får vara eller om minusgrader överlag. Jag väljer själv att tolka det som att om kyla var farligt hade man varit lika noga med att tala om det som med värmen/UV och känner mig till freds med min förvaringsplats som är både mörk och torr och där det under stränga vintrar kan bli några minusgrader.

Om du vill att repet ska bevaras för kommande generationer, frys ned det... Den kemiska nedbrytningen går många gånger långsammare än om det förvaras i rumstemperatur.

Repen ar torra och tunnorna ar de vanliga "himalaya" stilen dvs bla som gar att tillsluta sa inget fukt kommer in. Syftet ar vinterlagring... Med andra ord verkar det Kosher att stasha repen sa over vintern. Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips