Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR?

Hej,
Har svårt att bestämma mig angående ovanstående jackor och tar gärna lite input från någon som har erfarenhet av båda.

jag har är alltså ute efter en lättare fodrad mellanlagers jacka som även kan användas som ytterjacka, som andas och värmer någorlunda. Nu vet jag inte ens om dessa 2 jackor är direkt jämförbara med varandra,
Eftersom Arc’teryx jackan verkar vara lite mera fodrad?

Det jag gillar med KLM är att jackan är otroligt följsam och skön, gillar även det snedställda blixtlåset vid huvan för att slippa ha det på hakan.

å andra sidan verkar Arc’teryx jackan ha lite kraftigare yttertyg så den kanske är tåligare som en ren ytterjacka? Tacksam för alla synpunkter!

Daniel
 
Om man ska ha den som mellanlager så skulle jag inte välja en med huva, då kommer huvan vara i vägen när man tar på sig skaljackan. Men du ville ju även kunna använda den som ytterjacka då blir det en annan sak.
 
Atom AR. Har denna själv, ofta ganska lagom jacka för Göteborgs höst, tidig vår-väder. o huvan är inget problem. Antingen lägger man den i huvan på skalet eller så får man ta på jackorna separat så att innerjackans luva trycks mot skuldrorna av ytterjackan. (Förstår inte folk som säger att det inte går.) Slipper halsduken dessutom elr kallras i nacken.
Kostar dessutom mindre. (Ser det ut som.)
Kontentan. Sjukt nöjd med min AR! 👍
 
Hej. Atom AR är varmare och tyngre än Alv, och det märks. Om du vill ha en jacka att använda som rent ytterplagg vår och höst kanske Atom är bättre. Om du vill ha ett lättpackat extraplagg "just in case" om det kan bli kyligt är nog Alv mitt förstahandsval. Samma sak om du behöver en förstärkning under skaljacka. Jag har nog landat i att mest använda Alv och en tunn dunväst som komplettering, det är väldigt anpassningsbart. Båda jackorna är bra, och du blir nog nöjd vad du än väljer. Passformen är hyfsat lika, båda är smidiga. Yttertyget är hyfsat skört på båda, inget du vandrar genom buskage med direkt. Ingen av dem är direkt prisvärda däremot, jag hittade Alv på en Stadium outlet för en billig peng vilket var ett fynd. 900 SEK tror jag den kostade...
 
Hej. Atom AR är varmare och tyngre än Alv, och det märks. Om du vill ha en jacka att använda som rent ytterplagg vår och höst kanske Atom är bättre. Om du vill ha ett lättpackat extraplagg "just in case" om det kan bli kyligt är nog Alv mitt förstahandsval. Samma sak om du behöver en förstärkning under skaljacka. Jag har nog landat i att mest använda Alv och en tunn dunväst som komplettering, det är väldigt anpassningsbart. Båda jackorna är bra, och du blir nog nöjd vad du än väljer. Passformen är hyfsat lika, båda är smidiga. Yttertyget är hyfsat skört på båda, inget du vandrar genom buskage med direkt. Ingen av dem är direkt prisvärda däremot, jag hittade Alv på en Stadium outlet för en billig peng vilket var ett fynd. 900 SEK tror jag den kostade...
Tack för svar! Slutade med att jag valde Alv, ATom AR kändes för overkill som mellanlager, Alv känns verkligen som luft i jämförelse och är otroligt följsam under skaljackan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk norröna vs klättermusen Allmänt om friluftsliv 15
V_K Stolen: Klättermusen Mjölner full of trekking equipment Allmänt om friluftsliv 0
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.