Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Ja, jag tycker nog att konceptet är riktigt intressant. En förbättrad variant på Sissipuukkon - om du frågar mig ;).

Pengar ja... Prata inte ens om det :(.

~Paul~

Utan att bläddra i tråden - vari ligger förbättringen anser du?

Knivar och pengar... min tanke har nog alltid varit att hitta den där perfekta kniven - detta har resulterat i en hel hög med olika varianter. Insikten om det omöjliga i min jakt hjälper föga, nånstans finns den säkert :)

Numera lutar dock mitt val åt att alltid ha med en liten yxa ut, då blir den perfekta kniven lite annorlunda... och kanske minst två...

;)

Jag hämtade min på posten för en timme sedan. Någon användning har jag inte hunnit med, men den första känslan är mycket bra. Handtaget är precis rätt storlek för mina händer och det korta bladet känns robust och användbart.
Jag skickar med några bilder tillsammans med en F1:a för storleksjämförelse.
Vikten på F1 är 148 gram och Forumkniven väger, trots sitt lilla format, hela 118 gram.
Tack för en fin kniv Seved.

Bilagor

• Forumkniv och F1 med slidor.jpg
    Forumkniv och F1 med slidor.jpg
    51.3 KB · Visningar: 547
  • Forumkniv och F1.jpg
    Forumkniv och F1.jpg
    56 KB · Visningar: 549

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
1. vari ligger förbättringen anser du?

2. Knivar och pengar... min tanke har nog alltid varit att hitta den där perfekta kniven - detta har resulterat i en hel hög med olika varianter. Insikten om det omöjliga i min jakt hjälper föga, nånstans finns den säkert :)

3. Numera lutar dock mitt val åt att alltid ha med en liten yxa ut, då blir den perfekta kniven lite annorlunda... och kanske minst två...

;)
1. Framför allt i materialvalet, samt bladtjockleken. Peltonenkniven är ju hela 5 mm tjock!

2. Haaha, känner igen mig själv.

3. Kan nog vara en bra kombo :).

~Paul~

1. Framför allt i materialvalet, samt bladtjockleken. Peltonenkniven är ju hela 5 mm tjock!

2. Haaha, känner igen mig själv.

3. Kan nog vara en bra kombo :).

~Paul~

1. 5mm är mycket! Frågan är bara om inte en poäng försvinner? För visst borde sissin funka hyfsat som en huggare med tanke på det grova bladet(?)
Kolstål känns lite småknepigt, hur resonerar finnar med det egentligen? Lättskärpt i strid? :)

(märk hur jag sakta bygger upp en tanke på att jag nog måste köpa en m95:a...)

3. liten yxa/liten såg och två knivar känns som det ultimata, än så länge.

1. 5mm är mycket! Frågan är bara om inte en poäng försvinner?

2. För visst borde sissin funka hyfsat som en huggare med tanke på det grova bladet(?)

3. Kolstål känns lite småknepigt, hur resonerar finnar med det egentligen? Lättskärpt i strid? :)

4. (märk hur jag sakta bygger upp en tanke på att jag nog måste köpa en m95:a...)
1. Jag tycker inte det. Filosofin bakom vår forumkniv är lite annorlunda jämfört med Peltonenkniven. Vår modell skall funka bättre på att slica, filéa fisk, samt till lättare matlagning på campingen.

2. Nej, den är trots allt för lätt och har för kort blad därtill. Balansen är också fel.

3. Kolstål är utmärkt till en kniv som skall klara stora påfrestningar, som en armékniv ju skall göra. 1095 är mycket riktigt lättslipat/lättbrynt.

4. Haha, lätt hänt :).

~Paul~

1. Jag tycker inte det. Filosofin bakom vår forumkniv är lite annorlunda jämfört med Peltonenkniven. Vår modell skall funka bättre på att slica, filéa fisk, samt till lättare matlagning på campingen.

2. Nej, den är trots allt för lätt och har för kort blad därtill. Balansen är också fel.

3. Kolstål är utmärkt till en kniv som skall klara stora påfrestningar, som en armékniv ju skall göra. 1095 är mycket riktigt lättslipat/lättbrynt.

4. Haha, lätt hänt :).

~Paul~

Jag håller med den stora forumkniven, är gjord framför allt till att skära diverse livsmedel med, men oxå till lite diverse jobb.
Fn jag tog lite bilder på bladet jag grovslipat, men överförings grejen från kortet till datorn har pajat så jag kunde inteföra över bilderna :(.
Ja Gustav, det borde nog gå det som Paul skrev, annars är det bara att slipa bort det och göra nytt.
Inlärnings kurvan vart lite brant med etsningen, jag har inte lärt mej fult ut än. Men det börjar bli bra nu. :)

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips