Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Forum kniv
- Trådstartare seved1
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vilken fantastiskt bra ide' att designa och tillverka en kniv för oss här på Utsidan !
Jag är absolut på och kommer helt säkert att tjinga en av dessa alster om inte priset rasar iväg och blir alldeles orimligt.
Nu är jag ju lite sent ute i diskussionen och vet inte ens om seved har bestämt sig för hur kniven skall se ut. Men, jag tänker bidra med mina tjugofem öre iallafall.
Vad vi diskuterar här är ju en allround frilufts-EDC som skall kunna passa så många som möjligt. Jag ser framför mig en fulltånge-kniv med DP-blad och full-flat eller scandigrind. Nån sorts bushcraft-histora alltså. Jag trivs bra med ett blad på ungefär 10 centimeter och inbillar mig att det är en ganska lagom längd för friluftsmänniskor i allmänhet. En kniv av detta slag bör funka skapligt till både korven, mackan, eldandet, fisken och småviltet.
Jag och många andra här tycker att det är okej att pröjsa en slant för en bra och åtråvärd kniv. Det hade dock varit kul om så många som möjligt kan ha råd med en sån här forumkniv, viss hänsyn till priset bör alltså tas vid design och materialval. Jag är exempelvis svag för micarta i skaftet, men det kostar ju lite. Å andra sidan är det kanske lite lättare och snabbare att arbeta i så att det sparar lite arbetstid. Ett fulltångeblad med en enkel och rättfram design och micartaskaft bör ju rimligen bli billigare än en mer förfinad kniv med trä och eleganta former.
En snygg, bra och småmysig kniv behöver ju inte vara fancy.
Ungefär hur mycket kan man tänka sig att denna forumkniv kommer att kosta ?
( ja, jag är eld och lågor )
Jag är absolut på och kommer helt säkert att tjinga en av dessa alster om inte priset rasar iväg och blir alldeles orimligt.
Nu är jag ju lite sent ute i diskussionen och vet inte ens om seved har bestämt sig för hur kniven skall se ut. Men, jag tänker bidra med mina tjugofem öre iallafall.
Vad vi diskuterar här är ju en allround frilufts-EDC som skall kunna passa så många som möjligt. Jag ser framför mig en fulltånge-kniv med DP-blad och full-flat eller scandigrind. Nån sorts bushcraft-histora alltså. Jag trivs bra med ett blad på ungefär 10 centimeter och inbillar mig att det är en ganska lagom längd för friluftsmänniskor i allmänhet. En kniv av detta slag bör funka skapligt till både korven, mackan, eldandet, fisken och småviltet.
Jag och många andra här tycker att det är okej att pröjsa en slant för en bra och åtråvärd kniv. Det hade dock varit kul om så många som möjligt kan ha råd med en sån här forumkniv, viss hänsyn till priset bör alltså tas vid design och materialval. Jag är exempelvis svag för micarta i skaftet, men det kostar ju lite. Å andra sidan är det kanske lite lättare och snabbare att arbeta i så att det sparar lite arbetstid. Ett fulltångeblad med en enkel och rättfram design och micartaskaft bör ju rimligen bli billigare än en mer förfinad kniv med trä och eleganta former.
är det beslutat nu hur den ska se ut. ska bli kul att se den
Japp nu är det klart, det blir den på den senaste blyerts ritningen. Det kommer fortlöpande infå i den här tråden.
Seved
Vilken fantastiskt bra ide' att designa och tillverka en kniv för oss här på Utsidan !
Ja det är kul att ha nåt kännetecken där ute
Du är välkommen med åsikter
Japp det vore trevligt om så många som möjligt kan köpa den det är mitt mål, så jag ska försöka hålla ner kostnaderna så mycket jag kan.
Ja antagligen blir det micarta eller G10, och det är i dom flesta fall billigare än trä.
Ha ha små mysig kniv, det är första gången jag har det i samband med knivar. Du måste vara en riktig kniventusiast. Kul att du är entusiastig
Seved
G-10 är lite strävare att hålla i än Micarta i samband med samma grad av bearbetning. Man får helt enkelt bättre grepp. Micarta är dock snyggare, framför allt när den poleras. Trä är trevligt men inte lika praktiskt på knivar som verkligen används. Trä är däremot det självklara valet till "vitrinskåpsknivar/samlarknivar".Jag tycker trä vore bättre än micarta, mer trevligt, mindre hårt och oeftergivligt i känslan, och mindre kallt i känslan på vintern. G10; vad är det?
Raskesven
Fördelen med G-10 är att det är otroligt tufft material (segt och hårt på samma gång), lätt att bearbeta, varken krymper eller utvidgas i samband med temperaturskiftningar, absorberar inte vatten, spricker inte och tål i stort sett alla kemikalier och därmed inte blir missfärgat. Kan köpas i en stor mängd färger och nyanser.
Det finns många tillverkare av G-10. Den mest kända torde vara Nova Industry LTD. Deras G-10 anses vara bland det bästa: http://www.novasz.com/nv/aboutus.html
~Paul~
Blyertsbilden med "dubbelkröken" ? Jag föredrar i och för sig en jämn, svepande rygg på kniven av rent estetiska skäl.
Jag antar att knivarna kommer att vara numrerade, sånt gillar vi ju.
Gärna lite info om hur beställer / ställer sig på väntelista.
Jag håller andan i väntan på en bild på #1 !
Jag antar att knivarna kommer att vara numrerade, sånt gillar vi ju.
Gärna lite info om hur beställer / ställer sig på väntelista.
Jag håller andan i väntan på en bild på #1 !
Jag kan förstå dig. Det gör jag också. I vanliga fall vill säga. Men... Den här kniven är såpass liten att varje förbättring av greppet spelar en betydande roll. Därför är både choilen och hunch backen viktiga detaljer för ett komfortabelt och säkert grepp.Jag föredrar i och för sig en jämn, svepande rygg på kniven av rent estetiska skäl.
Så. Tycker man att utseendet är viktigast så är självklart Dozierkniven en god förebild, anser man att kniven skall funka i samband med realistiska utomhusaktiviteter så föredrar jag hunch backen.
~Paul~
Jag har en SOG Field Pup som jag använder en hel del. Den har en liknande form och ligger som en smäck i näven, så jag har absolut ingenting emot konceptet i sig. Men, ibland tycker ögat och handen olika.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg