Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
meeen känner man inte skillnad när handtaget tar slut och bladet börjar så hjälper inte en ricasso.. en ricasso på mer än 2 mm är förkastligt!!
 
Vilken fantastiskt bra ide' att designa och tillverka en kniv för oss här på Utsidan !
Jag är absolut på och kommer helt säkert att tjinga en av dessa alster om inte priset rasar iväg och blir alldeles orimligt.

Nu är jag ju lite sent ute i diskussionen och vet inte ens om seved har bestämt sig för hur kniven skall se ut. Men, jag tänker bidra med mina tjugofem öre iallafall.

Vad vi diskuterar här är ju en allround frilufts-EDC som skall kunna passa så många som möjligt. Jag ser framför mig en fulltånge-kniv med DP-blad och full-flat eller scandigrind. Nån sorts bushcraft-histora alltså. Jag trivs bra med ett blad på ungefär 10 centimeter och inbillar mig att det är en ganska lagom längd för friluftsmänniskor i allmänhet. En kniv av detta slag bör funka skapligt till både korven, mackan, eldandet, fisken och småviltet.

Jag och många andra här tycker att det är okej att pröjsa en slant för en bra och åtråvärd kniv. Det hade dock varit kul om så många som möjligt kan ha råd med en sån här forumkniv, viss hänsyn till priset bör alltså tas vid design och materialval. Jag är exempelvis svag för micarta i skaftet, men det kostar ju lite. Å andra sidan är det kanske lite lättare och snabbare att arbeta i så att det sparar lite arbetstid. Ett fulltångeblad med en enkel och rättfram design och micartaskaft bör ju rimligen bli billigare än en mer förfinad kniv med trä och eleganta former.
En snygg, bra och småmysig kniv behöver ju inte vara fancy.

Ungefär hur mycket kan man tänka sig att denna forumkniv kommer att kosta ?

( ja, jag är eld och lågor )
 
Vilken fantastiskt bra ide' att designa och tillverka en kniv för oss här på Utsidan !
Jag är absolut på och kommer helt säkert att tjinga en av dessa alster om inte priset rasar iväg och blir alldeles orimligt.

Nu är jag ju lite sent ute i diskussionen och vet inte ens om seved har bestämt sig för hur kniven skall se ut. Men, jag tänker bidra med mina tjugofem öre iallafall.

Vad vi diskuterar här är ju en allround frilufts-EDC som skall kunna passa så många som möjligt. Jag ser framför mig en fulltånge-kniv med DP-blad och full-flat eller scandigrind. Nån sorts bushcraft-histora alltså. Jag trivs bra med ett blad på ungefär 10 centimeter och inbillar mig att det är en ganska lagom längd för friluftsmänniskor i allmänhet. En kniv av detta slag bör funka skapligt till både korven, mackan, eldandet, fisken och småviltet.

Jag och många andra här tycker att det är okej att pröjsa en slant för en bra och åtråvärd kniv. Det hade dock varit kul om så många som möjligt kan ha råd med en sån här forumkniv, viss hänsyn till priset bör alltså tas vid design och materialval. Jag är exempelvis svag för micarta i skaftet, men det kostar ju lite. Å andra sidan är det kanske lite lättare och snabbare att arbeta i så att det sparar lite arbetstid. Ett fulltångeblad med en enkel och rättfram design och micartaskaft bör ju rimligen bli billigare än en mer förfinad kniv med trä och eleganta former.
En snygg, bra och småmysig kniv behöver ju inte vara fancy.

Ungefär hur mycket kan man tänka sig att denna forumkniv kommer att kosta ?

( ja, jag är eld och lågor )

Ja det är kul att ha nåt kännetecken där ute :). Du är välkommen med en beställning när du tycker att du vill. En kvalifiserad gissning bli att priset hamnar runt 1500:-. Jag måste Göra en först för att veta tidsåtgången.
Du är välkommen med åsikter:) men det är spickat att det blir den senaste blyertsritningen. Men antagligen blir det en modell med 150 mm blad oxå, det är så många som vill ha det oxå.
Japp det vore trevligt om så många som möjligt kan köpa den det är mitt mål, så jag ska försöka hålla ner kostnaderna så mycket jag kan.
Ja antagligen blir det micarta eller G10, och det är i dom flesta fall billigare än trä.
Ha ha små mysig kniv, det är första gången jag har det i samband med knivar. Du måste vara en riktig kniventusiast. Kul att du är entusiastig

Seved
 
Jag tycker trä vore bättre än micarta, mer trevligt, mindre hårt och oeftergivligt i känslan, och mindre kallt i känslan på vintern. G10; vad är det?

Raskesven
 
Ja trä är trevligt, jag kan inte säga vilket jag tycker är bäst. G10 är ett laminat det är glasfiberväv ihop pressat med epoxyharts. Ett mycket stabilt och tåligt material.

Seved
 
Jag tycker trä vore bättre än micarta, mer trevligt, mindre hårt och oeftergivligt i känslan, och mindre kallt i känslan på vintern. G10; vad är det?

Raskesven
G-10 är lite strävare att hålla i än Micarta i samband med samma grad av bearbetning. Man får helt enkelt bättre grepp. Micarta är dock snyggare, framför allt när den poleras. Trä är trevligt men inte lika praktiskt på knivar som verkligen används. Trä är däremot det självklara valet till "vitrinskåpsknivar/samlarknivar".

Fördelen med G-10 är att det är otroligt tufft material (segt och hårt på samma gång), lätt att bearbeta, varken krymper eller utvidgas i samband med temperaturskiftningar, absorberar inte vatten, spricker inte och tål i stort sett alla kemikalier och därmed inte blir missfärgat. Kan köpas i en stor mängd färger och nyanser.

Det finns många tillverkare av G-10. Den mest kända torde vara Nova Industry LTD. Deras G-10 anses vara bland det bästa: http://www.novasz.com/nv/aboutus.html

~Paul~
 
Blyertsbilden med "dubbelkröken" ? Jag föredrar i och för sig en jämn, svepande rygg på kniven av rent estetiska skäl.

Jag antar att knivarna kommer att vara numrerade, sånt gillar vi ju.
Gärna lite info om hur beställer / ställer sig på väntelista.

Jag håller andan i väntan på en bild på #1 !
 
Jag föredrar i och för sig en jämn, svepande rygg på kniven av rent estetiska skäl.
Jag kan förstå dig. Det gör jag också. I vanliga fall vill säga. Men... Den här kniven är såpass liten att varje förbättring av greppet spelar en betydande roll. Därför är både choilen och hunch backen viktiga detaljer för ett komfortabelt och säkert grepp.

Så. Tycker man att utseendet är viktigast så är självklart Dozierkniven en god förebild, anser man att kniven skall funka i samband med realistiska utomhusaktiviteter så föredrar jag hunch backen.

~Paul~
 
Titta ja tack för länken depaul.

Japp utseende mässigt så gillar jag nog linnemicarta bäst faktiskt. Ska prova pappers micarta oxå. Ja G10 är ju det absolut tåligaste materialet. Men stabiliserat material blir juh jäkligt tåligt men ändå så har man ju det fina trä mönstret kvar.

Seved
 
Jag har en SOG Field Pup som jag använder en hel del. Den har en liknande form och ligger som en smäck i näven, så jag har absolut ingenting emot konceptet i sig. Men, ibland tycker ögat och handen olika.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.