Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
här kommer ett nytt förslag
2.png

Titta den var fin. Stilligt:)

Seved

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mina 5 ören;
En edc skall vara liten, 80mm blad är max - får gärna vara kortare. 70mm blad gillar jag. Handtag antingen 3-fingers eller kort 4-fingers - 80mm - max100mm.
Bladhöjd max 25mm, allt över det är för jaktbetingat. Inte för tjock buk, c-mans är för tjockbukigt i mitt tycke. Bladtjocklek 2,5mm räcker gott.
Tack för tipset om inkscape - nedan nått jag skulle gilla. 70mm blad, 100m skaft.
forumkniv.jpg

Det där ritprogrammet verkar bra :). Jag måste nog ladda ner det.

Som täljkniv är den bra. Men den är inte tillräckligt allround för min smak.

Seved

Titta den var fin. Stilligt:)

Seved

Tackar tackar. jag kan ändra på modellerna efter önskemål om det är nått allmänheten tycker behöver ändras. Det som jag tycker är svårt är att få en kniv att se speciell ut utan att tumma på funktion. Jag försöker tänka hur det ligger i handen. ett tips är att klippa ut modeller i kraftig kartong för att se hur dom ligger i handen. Det kommer nog bli svårt sen att besluta vilken modell som passar bäst för en riktig all around . I morgon kan jag göra mer förslag om ni vill eller det kanske blir bökigt med många förslag.

Tackar tackar. jag kan ändra på modellerna efter önskemål om det är nått allmänheten tycker behöver ändras. Det som jag tycker är svårt är att få en kniv att se speciell ut utan att tumma på funktion. Jag försöker tänka hur det ligger i handen. ett tips är att klippa ut modeller i kraftig kartong för att se hur dom ligger i handen. Det kommer nog bli svårt sen att besluta vilken modell som passar bäst för en riktig all around . I morgon kan jag göra mer förslag om ni vill eller det kanske blir bökigt med många förslag.

Ja jag håller med dej där. Det är svårt att få en kniv att se speciell ut och ändå vara användbar. En kniv kan inte se ut på så många sätt. Japp kartong funkar bra.

Seved

Jag tog mej friheten att modda din ritning lite depaul. Jag tyckte du fick med mycket av vad folk vill ha. Så här blev det.

Seved

Forumkniv.gif

Tackar! Ser bra ut!! Som sagt så är det svårt att få till det i Paint. Det lustiga är att kniven nu påminner en hel del om diverse Spydercomodeller :).

~Paul~

Den kniv jag egentligen försöker att närma mig är denna:

DozierBlue2.jpg

Tyvärr är ricasson lite för stor på den, samt att den saknar fånglinehål. I övrigt är den enligt min åsikt så nära perfektion som det någonsin går.

Kniven är en Dozier Blue i D2-stål.

~Paul~

Tackar! Ser bra ut!! Som sagt så är det svårt att få till det i Paint. Det lustiga är att kniven nu påminner en hel del om diverse Spydercomodeller :).

~Paul~

Javisst gör den. Jag tiitade på den när jag gjort den, och såg det. He he jag funderar lite på om jag ska ta den. Jag gillar den, jag trodde alldrig att jag skulle gilla en sådan sorts kniv.

Ja Dozier knivar är fina i synerhet den modellen.

Seved

Plötsligt förstår jag er knivmuppar. Vilken snygging! Vill ha!
Seved: gör!
Haha, det tog sin kniv. Sorrry, tid ;).

I det här fallet handlar det dessutom om ypperliga material och en utsökt design. Att kopiera den tangerar att komma nära både Bob Dozier och RW Loveless ;).

Hur som helst. Om Seved kan ändra på små detaljer utan att rubba balansen i designen, samt ta bort den långa ricasson och använda AEB-L i stället för D2 så har vi en vinnare, eller????

~Paul~

PS Det får gärna vara ett fånglinehål där också ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips