Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Forum kniv
- Trådstartare seved1
- Start datum
nytt försök
![]()
Snyggt Cancerman. Det är är slipfasen där. Påminner lite om en Bowie tycker jag.
Seved
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
gillar det förra förslaget (orange) bättre. tycker det såg riktigt bra ut.
Eventuellt göra pekfingergropen lite djupare - gentemot bladet, alltså att den går ut någon mm mer innan bladet tror jag, om det ska ge nåt... men jag har aldrig testat nån sån...
Eventuellt göra pekfingergropen lite djupare - gentemot bladet, alltså att den går ut någon mm mer innan bladet tror jag, om det ska ge nåt... men jag har aldrig testat nån sån...
Vilken bladtjocklek?den tidigare är lite ändrad![]()
~Paul~
Mina 5 ören;
En edc skall vara liten, 80mm blad är max - får gärna vara kortare. 70mm blad gillar jag. Handtag antingen 3-fingers eller kort 4-fingers - 80mm - max100mm.
Bladhöjd max 25mm, allt över det är för jaktbetingat. Inte för tjock buk, c-mans är för tjockbukigt i mitt tycke. Bladtjocklek 2,5mm räcker gott.
Tack för tipset om inkscape - nedan nått jag skulle gilla. 70mm blad, 100m skaft.
En edc skall vara liten, 80mm blad är max - får gärna vara kortare. 70mm blad gillar jag. Handtag antingen 3-fingers eller kort 4-fingers - 80mm - max100mm.
Bladhöjd max 25mm, allt över det är för jaktbetingat. Inte för tjock buk, c-mans är för tjockbukigt i mitt tycke. Bladtjocklek 2,5mm räcker gott.
Tack för tipset om inkscape - nedan nått jag skulle gilla. 70mm blad, 100m skaft.

1. Fast var det inte en forumkniv med inriktning på allround-utekniv som vi var överens om? Som EDC föredrar undertecknad en lätt och smidig fällknivMina 5 ören;
1. En edc skall vara liten,
2. Bladtjocklek 2,5mm räcker gott.
3. Tack för tipset om inkscape
4. nedan nått jag skulle gilla.
![]()
2. Håller med.
3. Inkscape verkar vara kanon, har också laddat ner det
4. Ser mycket fin ut men med tanke på recurven, överhängande handtaget och avsaknaden av ricasso så kommer det vara ytterst svårt att bibehålla slipfasen utan att ruinera greppet. Man blir helt enkelt tvungen att lägga på en sekundäregg och då är hela poängen borta.
~Paul~
1. Fast var det inte en forumkniv med inriktning på allround-utekniv som vi var överens om? Som EDC föredrar undertecknad en lätt och smidig fällkniv.
2. Håller med.
3. Inkscape verkar vara kanon, har också laddat ner det.
4. Ser mycket fin ut men med tanke på recurven, överhängande handtaget och avsaknaden av ricasso så kommer det vara ytterst svårt att bibehålla slipfasen utan att ruinera greppet. Man blir helt enkelt tvungen att lägga på en sekundäregg och då är hela poängen borta.
~Paul~
1. För mig är en "allround-utekniv" en edc
4. Orkade inte fippla med ricasson, men låt slipfasen avstanna några mm från skaftet så... Jag gillar skandinavisk slipfas då den styr så bra vid täljning...
Eller så kanske man skall ta ut svängarna ordentligt, nedan en korsbefruktning av möjligtvis Spydercos fällisar och klassisk samekniv?

Senast ändrad:
1. OK där har vi olika uppfattningar1. För mig är en "allround-utekniv" en edc
2. Orkade inte fippla med ricasson, men låt slipfasen avstanna några mm från skaftet så... Jag gillar skandinavisk slipfas då den styr så bra vid täljning...
3. Eller så kanske man skall ta ut svängarna ordentligt, nedan en korsbefruktning av möjligtvis Spydercos fällisar och klassisk samekniv?
2. Jag gillar också skandinavisk slipfas men tillsammans med knivens handtagsplacering så blir det väldigt svårt att bryna/slipa den här slipfasen utan att samtidigt komma åt skollorna. Man blir helt enkelt tvungen att lägga på en sekundäregg.
3. Här blir det om möjligt ännu svårare. Häftig design dock
~Paul~
Mina 5 ören;
![]()
Nu börjar det ta sig!
Bladformen ser mycket lagom ut, den svända biten närmast skaftet blir dock ett meck att slipa så där skulle jag se att den går rakt ner i skaftet bara.
Skaftslutets glidstopp kan ev. vara lite väl tilltaget men det är ingen stor grej.
Huruvida man låter bladet vara tunnt eller lite tjockare är nog en smakfråga så fort man passerat lite förbi "mora-tjocklek", med ett blad i denna storleken har man nog med hållfasthet för allt normalt bruk ändå.
Återigen, mycket fin bladform. Det syns att det är en verklig allroundkniv utan flörtar åt diverse specialhåll.
Jag vill fortfarande se en eller ett par klar-blå "kluttar" i skaftet för synligheten, orange är ju som bekant en färg som kan återfinnas naturligt i rikliga mängder vissa årstider. Allternativet skulle väl vara att gra den riktigt florucerande men då föredrar jag en tydlig men inte skrikig orange som man sen kompleterar med blått.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg