Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Det här låter ju trevligt. Skaftet; kommer det att kundanpassas, dvs. tjockleken? Kommer forumkniven att palla att man bankar på dess rygg med baksidan av en liten yxa? 3 mm bladtjocklek vore nog inte fel, tycker jag.

Raskesven
Nja, om kniven tillverkas i RWL-34 så skulle jag inte vilja banka på den med en liten yxa oavsett om bladet var 3 mm eller 2,5 eller för den delen 5 mm tjockt ;).

~Paul~

Det här låter ju trevligt. Skaftet; kommer det att kundanpassas, dvs. tjockleken? Kommer forumkniven att palla att man bankar på dess rygg med baksidan av en liten yxa? 3 mm bladtjocklek vore nog inte fel, tycker jag.

Raskesven

Ja iof det skulle man kunna göra, planslipa endel och låta endel va som dom är. Ja lite kan man nog banka med en yxa, men en ved kubb är bättre i lägnden. Personligen så skulle jag inte använda yxa annat än i verkligt nödläge. 3 mm är ju bättre ur bank synpunkt, ju tjockare desto stabilare.

Seved

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Ja iof det skulle man kunna göra, planslipa endel och låta endel va som dom är. Ja lite kan man nog banka med en yxa, men en ved kubb är bättre i lägnden. 3 mm är ju bättre ur bank synpunkt, ju tjockare desto stabilare.

Seved
Fast oavsett tjocklek så skulle det göra ont i mig att göra märken på bladryggen med en yxa ;). Framför allt i samband med en mödosamt framtagen Forumkniv!

~Paul~

Är det en knivforum-knív ni designar eller en utsidan-kniv?
alternativ A är ju intressant för ett fåtal och då kanske stålkvalitet hit å dit är viktigt.
för majoriteten friluftsmänniskor som bara behöver nåt mångsidigt skärverktyg är nog önskemålen lite andra. T.ex en kortbladig kniv med mejsel i spetsen (?) och inbyggd eldstål i gummihandtaget, med en smidig bältes-slida som även innehåller brynje. eller nåt åt det hållet. (skulle i alla fall vara mer intressant för mig)

1. Är det en knivforum-knív ni designar eller en utsidan-kniv?

2. alternativ A är ju intressant för ett fåtal och då kanske stålkvalitet hit å dit är viktigt.

3. för majoriteten friluftsmänniskor som bara behöver nåt mångsidigt skärverktyg är nog önskemålen lite andra. T.ex en kortbladig kniv med mejsel i spetsen (?) och inbyggd eldstål i gummihandtaget, med en smidig bältes-slida som även innehåller brynje. eller nåt åt det hållet.
1. Utsidans forumkniv.

2. Stålkvalité är alltid viktigt oavsett knivtyp.

3. Mejsel? Hur menar du? Ett fack för eldstål och ett för bryne är alltid trevligt men förmodligen höjer dessa grepp priset. Tål att diskuteras dock. Gummihandtag har också diskuterats men pga att det är ett för Seved tämligen oprövat material så skulle jag tro att det blir något annat material som till slut tillämpas

~Paul~.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips