Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Det här låter ju trevligt. Skaftet; kommer det att kundanpassas, dvs. tjockleken? Kommer forumkniven att palla att man bankar på dess rygg med baksidan av en liten yxa? 3 mm bladtjocklek vore nog inte fel, tycker jag.

Raskesven
Nja, om kniven tillverkas i RWL-34 så skulle jag inte vilja banka på den med en liten yxa oavsett om bladet var 3 mm eller 2,5 eller för den delen 5 mm tjockt ;).

~Paul~

Det här låter ju trevligt. Skaftet; kommer det att kundanpassas, dvs. tjockleken? Kommer forumkniven att palla att man bankar på dess rygg med baksidan av en liten yxa? 3 mm bladtjocklek vore nog inte fel, tycker jag.

Raskesven

Ja iof det skulle man kunna göra, planslipa endel och låta endel va som dom är. Ja lite kan man nog banka med en yxa, men en ved kubb är bättre i lägnden. Personligen så skulle jag inte använda yxa annat än i verkligt nödläge. 3 mm är ju bättre ur bank synpunkt, ju tjockare desto stabilare.

Seved

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja iof det skulle man kunna göra, planslipa endel och låta endel va som dom är. Ja lite kan man nog banka med en yxa, men en ved kubb är bättre i lägnden. 3 mm är ju bättre ur bank synpunkt, ju tjockare desto stabilare.

Seved
Fast oavsett tjocklek så skulle det göra ont i mig att göra märken på bladryggen med en yxa ;). Framför allt i samband med en mödosamt framtagen Forumkniv!

~Paul~

Är det en knivforum-knív ni designar eller en utsidan-kniv?
alternativ A är ju intressant för ett fåtal och då kanske stålkvalitet hit å dit är viktigt.
för majoriteten friluftsmänniskor som bara behöver nåt mångsidigt skärverktyg är nog önskemålen lite andra. T.ex en kortbladig kniv med mejsel i spetsen (?) och inbyggd eldstål i gummihandtaget, med en smidig bältes-slida som även innehåller brynje. eller nåt åt det hållet. (skulle i alla fall vara mer intressant för mig)

1. Är det en knivforum-knív ni designar eller en utsidan-kniv?

2. alternativ A är ju intressant för ett fåtal och då kanske stålkvalitet hit å dit är viktigt.

3. för majoriteten friluftsmänniskor som bara behöver nåt mångsidigt skärverktyg är nog önskemålen lite andra. T.ex en kortbladig kniv med mejsel i spetsen (?) och inbyggd eldstål i gummihandtaget, med en smidig bältes-slida som även innehåller brynje. eller nåt åt det hållet.
1. Utsidans forumkniv.

2. Stålkvalité är alltid viktigt oavsett knivtyp.

3. Mejsel? Hur menar du? Ett fack för eldstål och ett för bryne är alltid trevligt men förmodligen höjer dessa grepp priset. Tål att diskuteras dock. Gummihandtag har också diskuterats men pga att det är ett för Seved tämligen oprövat material så skulle jag tro att det blir något annat material som till slut tillämpas

~Paul~.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips