Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Vi skulle kunna rösta gällande slidan också.

Kydex fördelar:
Bra för riktiga användarknivar. Krymper inte, spricker inte, okänsligt för värme (till en viss grad) eller kyla, lätt att anpassa till varierande bärsätt (TekLok osv), lätt, drar inte åt sig väta, går att forma om.

Kydex nackdelar:
Repar gärna bladet pga små residuer som är kvar efter tillverkningen, töjer sig ibland och därmed måste formas om, egentligen ett tämligen fult material.

Läder fördelar:
Utseendet!! Avsevärt snyggare än kydex. I samband med samlarknivar det självklara valet. Ett material med själ. Går att smycka ut hur mycket som helst. Repar inte blade lika lätt som kydex.

Läder nackdelar:
Drar åt sig väta och därefter gärna får sprickbildningar i samband med torkning. Det kan därefter krympa, Det gäller att smörja lädret. Det blir styvt i kallt väder och sladdrigt i varmt. Det avger garvsyra som med tiden förstör finishen på knivblad och i vissa fall handtagsmaterial. Förvara därför aldrig dina knivar i läderslidor! Det är dessutom dyrare än kydex (oftast).

~Paul~

Jag håller med om allt. Men ändå föredrar jag läder. Fast läder nog inte är det mest optimala för en sån här kniv. Ska man vara ute länge så är nog det underhållsfria mest praktiskt, dvs kydex.

Seved

Jag tror att det räcker med den befintliga tråden. Låt oss helt enkelt höra folks åsikter och därefter räkna samman resultatet.

Personligen så röstar jag pga ytterst själviska orsaker på läder. Mina knivar kommer nämligen aldrig att se skogens grönska eller viddernas böljande kullar eftersom det skulle vara ett helgerån att använda knivar ur en begränsad upplaga med tillverkningsnummer 1 som slitknivar ;)

~Paul~

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Japp, det har ju nämnts i tråden och är ett högst påtagligt behöv. Själv ägnar jag mig rätt sällan åt aktiviteter där jag använde avbärarbälte och är inte sådär jätteförtjust i "danglers".

Min personliga favorit när det gäller lite mindre knivar är en slida som sitter lite högre så att skaftets nedre del hamnar i höjd med livremmen, ni förstår hur jag menar. På det viset sitter kniven där strax bakom högra höften, lätt tillgänglig utan att vara i vägen. Det gillar jag !

Läder ! Skönt att ta i och vacker att se på...

Ja du menar Hi ride slida. Det är min favorit oxå. Jag har det till min jakt kniv. Det går föressten att göra en vikslida med lång bältesstropp så den hänger lågt.

Seved

Jag håller med om allt. Men ändå föredrar jag läder. Fast läder nog inte är det mest optimala för en sån här kniv. Ska man vara ute länge så är nog det underhållsfria mest praktiskt, dvs kydex.

Seved
Som sagt, kydex till slitknivar, läder till samlarknivar. Dessutom bör slidans material och utseende följa knivens stil och utseende.

~Paul~

Jag tror att det räcker med den befintliga tråden. Låt oss helt enkelt höra folks åsikter och därefter räkna samman resultatet.

Personligen så röstar jag pga ytterst själviska orsaker på läder. Mina knivar kommer nämligen aldrig att se skogens grönska eller viddernas böljande kullar eftersom det skulle vara ett helgerån att använda knivar ur en begränsad upplaga med tillverkningsnummer 1 som slitknivar ;)

~Paul~

Ja kanske det. :) ha ha jasså det blir väggen för dina knivar.

Seved

Ja kanske det. :) ha ha jasså det blir väggen för dina knivar.

Seved
Ja, förmodligen. För vem vet, en viss Seved Hjelm kan mycket väl i framtiden vara en ytterst framgångsrik internationell knivmakare ;). En andra Trace Rinaldi så att säga :).

Nej, men orsaken till mitt val är att jag har så många andra knivar som jag kan använda så det känns lite onödigt.

~Paul~

Som sagt, kydex till slitknivar, läder till samlarknivar. Dessutom bör slidans material och utseende följa knivens stil och utseende.

~Paul~

Ha ha ja ingen kan ju beskylla dej för att inte vara principfast inte ha bestämnda åsikter som du inte står för. Detta sagt i en positiv mening.:)

Håller absolut med om att slidan ska passa in med kniven vara endel av kniven.

Seved

Ja, förmodligen. För vem vet, en viss Seved Hjelm kan mycket väl i framtiden vara en ytterst framgångsrik internationell knivmakare ;). En andra Trace Rinaldi så att säga :).

Nej, men orsaken till mitt val är att jag har så många andra knivar som jag kan använda så det känns lite onödigt.

~Paul~

:) Jag hoppas mycket på det. Jag jobbar hårt för att iaf kunna leva av kniveriet nån gång.

Seved

Jag håller fullständigt med Paul. Finknivar skall ligga i finskåpet. Bruksknivar skall användas :)

Paul, jag hoppas att jag får tjing på din samling när du tröttnar på den. I synnerhet dina Fällknivenknivar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips