Forerunner och koppling till MapSource

Jag har nu haft min Garmin Forerunner 305 i drygt en månad. Jag har hittills använt den vid joggingrundor och liknande saker som den är avsedd för, och till sådan funkar den ju bra (även fast jag endast hunnit testa en bråkdel av vad den kan). Det PC-program som används är Training Center (TC) där man kan hämta data från utförd träning från 305 och man kan ladda bansträckningar och träningspass man vill utföra till 305.

Jag har dock en tanke att använda 305 som en frilufts-GPS när jag t.ex. är ute i skogen och plockar svamp eller liknande. Jag skulle då vilja få in befintliga Waypoints som jag har lagrat i MapSource till andra Garmin GPSer.

Är det någon som känner till hur man kan överföra Waypoints mellan MapSource och TC (gärna båda riktningarna) och Tracks mellan programmen?

Som vanligt, eller?

Jag har en Forerunner 301. Där gör man precis som vanligt. Koppla in den, starta Mapsource och överför det du vill. Kartor går inte, förstås.

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Pinsamt om det är så enkelt. Ska testa detta i kväll!

Jag har letat efter gemensamt filformat som programmen kan exportera, importera eller öppna. TC startar av sig själv så fort jag ansluter 305an till PCn, och jag har inte testat om MapSource kommer åt den som andra Gramin-enheter.

Åtminstone med Forerunner 301 så ger man den ett namn. Detta namn syns sedan i listan, när du tryckt på någon av överföringsknapparna.

Stäng av TC när det har startat och starta Mapsource istället.

Anders

Det gick utmärkt att hämta tracks från 305 till Mapsource och ladda waypoints från Mapsource till 305.

Tack för hjälpen Anders!

Det verkar inte gå att (på ett enkelt sätt) överföra information mellan TC och Mapsource. Jag har lite intressanta turer som är för gamla för att ramla in i Mapsource i TC, nu har jag för vana att synka både TC och Mapsource vilket känns lite tradigt.

väcker upp

Skakar liv i en gammal tråd.
Problemställningen är följande:
Frugan har en Forerunner 305 som normalt synkas med Training Center.
Ibland vill hon redigera ett spår, t ex då hon glömt mottagaren på och satt sig i bilen eller på cykeln.
Nu visade det sig att det inte gick att komma åt de enskilda spårpunkterna i TC.
Jag trodde ju då att jag skulle kunna öppna spårfilen i t ex MapSource eller Fugawi / Ozi och editera och det går ju att importera filen från klockan och visa den osv, men att editera och få in den i TC verkar omöjligt.
Nu har jag iofs inte lagt ner så mycket tid på detta då jag är 90 mil från klockan, men tips mottages tacksamt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips