Forerunner 301

Det är ingen skillnad på en 301 oavsett var du köper den.
Den har ingen kartfunktion så det kvittar viken region den säljs i.
Likaså går det att välja språk i menyerna på samma sätt oavsett ursprunget.

Okej. Jag vet att den inte har någon kartfunktion på det sättet, men i datorprogrammet kan man ju se på en karta vart man varit. Det var den kartan jag tänkte på. Men eftersom den inte är så detaljerad är det kanske samma för hela europa.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Marzocchi; sa:
Okej. Jag vet att den inte har någon kartfunktion på det sättet, men i datorprogrammet kan man ju se på en karta vart man varit. Det var den kartan jag tänkte på. Men eftersom den inte är så detaljerad är det kanske samma för hela europa.
Jag använder mina MapSource-kartor i Training Center. Har för mig att det enda som följde med TC var en översiktskarta (och den kanske är beroende av var man köpt mottagaren, men den är ändå tämligen värdelös).

//Anders

Annat program med puls och hastighet ?

Jag har länge tänkt göra ett program för att få in min hastighet (ur trackfilen) tillsammans med pulsen från en Polar pulsmätare, men har aldrig kommit mig för att göra detta program.

Provade Training center med min 60C, men Training Center vill inte kännas vid en den GPSen. 60C tillhör visserligen inte supportade GPSerna enligt specen, men det kostade inget att prova.

Finns det någon 3:de parts tillverkare av programvara som kan hantera puls och hastighet i samma program ?

Sätter jag min pulsmätare i ”cykelmod” så får jag visserligen en kolumn för hastighet I Polar programvaran men det vore enklare att klistra in pulsen i något program, än att klistra in en formel för uträknad hastighet.
Jag använder 15 s intervall både GPSen och i pulsmätaren.

Per

Min forerunner 301 är amerikansk. Laddaren var ju fel, förstås, men vi skrotade ut massor av gamla DECT-telefoner på jobbet. Laddaren där passade, så jag klippte av sladden från Garmins laddare och satte på den på den överblivna telefonladdaren.

Men jag använder den nästan aldrig, eftersom den laddas via USB så snart jag kopplar den till datorn för att föra över mina ansträngningar till Training Center.

Kompisen som köpte en 201 däremot, han använder en likaledes fixad telefonladdare.

Anders

Jag har nu fått min Forerunner 301. Betalade 1900 kronor, och den skickades från USA, men jag lyckades slippa tullavgiften.

Det enda jag har problem med är kommunikationen mellan forerunner och dator. Har installerat usb-drivrutinerna som man ska (innan jag pluggade i sladden första gången), och datorn hittar forerunnern och säger att den är klar att användas.

När jag sedan startar Training Center får jag reda på att det är första gången jag använder programmet, och att jag då måste lägga till Forerunnern i programmet. Jag uppmanas att koppla forerunnern till datorn, vilket alltså redan är gjort.

Jag kommer ingen vart här. Hur ska jag göra?

Annars verkar denna lilla pryl vara kanontrevlig att ha att göra med. Riktigt nöjd annars hittills.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips