Foppa-stövlar?

Tack för länken.

Ja herre jä....
Ska försöka se mig själv på fjället i såna...

Jag har ju alltid dömt ut foppa-tofflor som fula och sladdriga (har i ärlighetens namn aldrig gått i några men utseendet säger väl allt?).

Men i ärlightens namn verkar det lite intressant - särskilt "all terrain" modellen http://shop.crocs.fi/epages/Crocs.axl/?ObjectPath=/Shops/Crocs/Categories/"all terrain" (ja nu såg jag länken i mailet)

men det är lite mycket npengar att hansa på något som känns så nyttt, oprövat och framför allt - okonversionellt. År det flera som har erfarenheter och dela med sig?
 
Min sambo testade foppa-stövlar i veckan när vi gjorde en kortare fjällvandring med barnen. Hon var nöjd med skorna. Senare i sommar blir det nog en längre test-tur när vi ska iväg och fiska, då bara med vuxna.
 
Tyvärr fick stövlarna underkänt vid en längre tur i stenig terräng. Sulorna är helt enkelt för mjuka så stenarna känns igenom sulorna enligt min sambo. På slät och mjuk terräng gick det bättre men stor del av den terräng vi gick i bestod av vassa stenar så det blev skobyte efter ett par kilometer.
 
Där har du HELT fel. Fula som stryk men gud så sköna att gå i (åtminstone Crocs varianten).

Det där är intressant. Alla Foppatoffeldiggare säger exakt så. "Men de äääär ju så sköna". Jag undrar lite försynt om Foppatoffeln plötsligt kommer vara obekväm om tre år när trenden är stendöd.

Själv skyr jag foppatoffeln (tills om tre år) eftersom jag inte gillar trender som kommer och går. Förutom lättpackningstrenden, men den kommer ju aldrig gå så långt att vi ser reportage om titantältpinnar i Veckorevyn.
 
Vi köpte fuskfoppastövlar på Ica Maxi åt våra flickor, 2 & 6 år, innan Keb-turen i mitten av juli. Kostade 79:-/par om jag kommer ihåg rätt.
Fungerade över förväntan åt dem under de 6 dagar vi var ute, då gick vi mellan 6 och 9 km per dag. Minstingen gick som längst 2 km i ett svep, annars blev hon mest buren under transportsträckorna.
En fördel med de vida skaften är att de ventilerar otroligt bra, stortjejen hade helt torra strumpor fast det var sol och ca 25 grader på dagarna. Inget synbart slitage och de tyckte att stövlarna var sköna att gå i.

Kan mycket väl tro att om man bär packning i stenig terräng så är de för mjuka - kanske en iläggsula kan hjälpa.
 
Barnen har också Foppa-stävlar och speciellt pojken som är 7 tycker att dom är underbara. Han springer omkring i dom jämt så för barn funkar dom nog bra.
 
Ja, visst är de otroligt fula. Speciellt på vuxna som går omkring på gatorna till vardags som förvuxna 4 åringar.
Men som stövel tycker jag de verkar helt okej. Även på vuxna. Det är väl främst vikten som jag tycker verkar lovande, vanliga stövlar har jag bara klumpighets intryck utav.
 
Jag har alltid föraktat Foppatofflorna för dess fulhet och tyckt att ett par vanliga enkla tofflor funkar lika bra. Jag kryper i grottor vilket innebär att man ofta går en något kortare sträcka med väldigt mycket packning och sen är på samma plats en vecka. Då är det väldigt trevligt att ha någon form av lägerskor och i år föll jag för trycket och inhandlade ett par foppisar. Och de är så bra!!! Förutom att de är sköna, som många påpekar, sitter de fast på foten på ett helt annat sätt än vanliga, inte lika lätta, badtofflor. Pojkvännen halkade omkring i sina tofflor och jag besteg berg (mycket små, snarare kullar...) med mina foppisar. Dessutom gör de små kanterna att man till och med kan gå i lite fuktig mark och inte bli blöt om fötterna. Och de är ju så lätta. Men jag tycker fortfarande att det är lite pinsamt att jag har ett par, så de är gömda inne i friluftsgarderoben. Men jag erkänner att jag måste stoppa mig från att ta dem när jag ska på ica...

Foppastövlar ser kul ut. Men jag är skeptisk till hållfastheten i längden. Men jag ser med nyfikenhet fram emot någon som testar!
 
Ja, de är onekligen lätta. Fjället är väl enda stället jag skulle kunna respektera den som bär dem, för bär man något så fult och dessutom kontra-intuitivt där, då har man antagligen fog för att de är bra!

Och många av de kläder vi bär i fjällen är ju nästan fyraåringsnivå... Gå runt i underställ, eller med öppen gylf... eller vända kallingarna när man ledsnat på insidan...

Men i övrigt anser jag att crocs borde förstöras.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.