Förvara gasbehållare i lägenhetshus?

Gammal tråd men har precis köpt ett litet gaskök för första gången och hoppas på några svar:

1. Innebär nedan (blåmarkerad text i citatet) att man får förvara en 240g gasbehållare i ex.ett städskåp i en lägenhet i ett flerfamiljshus?

2. Hur förvarar ni som bor i lägenhet era små gasbehållare för stormkök?

3. Kan man använda ett "Primus express stove" till en 240g gasbehållare från MSR, eller måste producenten av själva gasmunstycket vara densamma som gasen? Naturkompaniet där jag köpte grejerna sa att man kan blanda, men på gasen står det att inget annat än MSRs egna grejer får användas.

Stort tack!
Det spelar ingen roll vilken tillverkare det är. Bara det är rätt gänga så går det bra. Det är bara nåt de skriver för att ha ryggen fri om nåt skulle hända.

Jag förvarar mina i ett köksskåp, bredvid mina andra friluftprylar. Har oftast bara ett par tre stycken hemma samtidigt. Att ha de ute på balkong/uteplats som MSB rekommenderade skulle jag inte ha, då det blir tokvarmt där.

Senast ändrad:
... 3. Kan man använda ett "Primus express stove" till en 240g gasbehållare från MSR,
eller måste producenten av själva gasmunstycket vara densamma som gasen?
Naturkompaniet där jag köpte grejerna sa att man kan blanda, men på gasen
står det att inget annat än MSRs egna grejer får användas. Stort tack!
Naturligtvis kan du det!
Att försöka antyda att det bara är det egna varumärkets utrustningar och bränslen
som får / kan / skall kombineras är inget annat än "sales talk". De vill öka _sin_
försäljning, inget annat.
Campinggasolbehållarna är så strikt standardiserade att bara en typ av gänga finns.
Så länge du inte trixar med mystiska adaptrar så är det lugnt - köp du din camping-
gasol där du hittar den billigast. Det är samma jox inuti oberoende av vilket varu-
märke som de tryckt på utsidan...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förvarar mina gaspluppar i skafferiet. Det blir ett par halfulla/nästan tomma efter ett tag, tar med en el två ut när det bara är kaffe som ska kokas för att köra slut på dom. Hackar sen ett hål i pluppen och sen hamnar den i återvinningen..

Finns "plupphackare" att köpa.

Hed2f3798ff914420be8cd6761d06fc5ag.jpg

Tack snälla för svaret!

Det spelar ingen roll vilken tillverkare det är. Bara det är rätt gänga så går det bra. Det är bara nåt de skriver för att ha ryggen fri om nåt skulle hända.

Jag förvarar mina i ett köksskåp, bredvid mina andra friluftprylar. Har oftast bara ett par tre stycken hemma samtidigt. Att ha de ute på balkong/uteplats som MSB rekommenderade skulle jag inte ha, då det blir tokvarmt där.

Tack snälla för svaret!

Naturligtvis kan du det!
Att försöka antyda att det bara är det egna varumärkets utrustningar och bränslen
som får / kan / skall kombineras är inget annat än "sales talk". De vill öka _sin_
försäljning, inget annat.
Campinggasolbehållarna är så strikt standardiserade att bara en typ av gänga finns.
Så länge du inte trixar med mystiska adaptrar så är det lugnt - köp du din camping-
gasol där du hittar den billigast. Det är samma jox inuti oberoende av vilket varu-
märke som de tryckt på utsidan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips