Förvara gasbehållare i lägenhetshus?

Gammal tråd men har precis köpt ett litet gaskök för första gången och hoppas på några svar:

1. Innebär nedan (blåmarkerad text i citatet) att man får förvara en 240g gasbehållare i ex.ett städskåp i en lägenhet i ett flerfamiljshus?

2. Hur förvarar ni som bor i lägenhet era små gasbehållare för stormkök?

3. Kan man använda ett "Primus express stove" till en 240g gasbehållare från MSR, eller måste producenten av själva gasmunstycket vara densamma som gasen? Naturkompaniet där jag köpte grejerna sa att man kan blanda, men på gasen står det att inget annat än MSRs egna grejer får användas.

Stort tack!
Det spelar ingen roll vilken tillverkare det är. Bara det är rätt gänga så går det bra. Det är bara nåt de skriver för att ha ryggen fri om nåt skulle hända.

Jag förvarar mina i ett köksskåp, bredvid mina andra friluftprylar. Har oftast bara ett par tre stycken hemma samtidigt. Att ha de ute på balkong/uteplats som MSB rekommenderade skulle jag inte ha, då det blir tokvarmt där.
 
Senast ändrad:
... 3. Kan man använda ett "Primus express stove" till en 240g gasbehållare från MSR,
eller måste producenten av själva gasmunstycket vara densamma som gasen?
Naturkompaniet där jag köpte grejerna sa att man kan blanda, men på gasen
står det att inget annat än MSRs egna grejer får användas. Stort tack!
Naturligtvis kan du det!
Att försöka antyda att det bara är det egna varumärkets utrustningar och bränslen
som får / kan / skall kombineras är inget annat än "sales talk". De vill öka _sin_
försäljning, inget annat.
Campinggasolbehållarna är så strikt standardiserade att bara en typ av gänga finns.
Så länge du inte trixar med mystiska adaptrar så är det lugnt - köp du din camping-
gasol där du hittar den billigast. Det är samma jox inuti oberoende av vilket varu-
märke som de tryckt på utsidan...
 
Förvarar mina gaspluppar i skafferiet. Det blir ett par halfulla/nästan tomma efter ett tag, tar med en el två ut när det bara är kaffe som ska kokas för att köra slut på dom. Hackar sen ett hål i pluppen och sen hamnar den i återvinningen..

Finns "plupphackare" att köpa.

Hed2f3798ff914420be8cd6761d06fc5ag.jpg
 
Tack snälla för svaret!

Det spelar ingen roll vilken tillverkare det är. Bara det är rätt gänga så går det bra. Det är bara nåt de skriver för att ha ryggen fri om nåt skulle hända.

Jag förvarar mina i ett köksskåp, bredvid mina andra friluftprylar. Har oftast bara ett par tre stycken hemma samtidigt. Att ha de ute på balkong/uteplats som MSB rekommenderade skulle jag inte ha, då det blir tokvarmt där.
 
Tack snälla för svaret!

Naturligtvis kan du det!
Att försöka antyda att det bara är det egna varumärkets utrustningar och bränslen
som får / kan / skall kombineras är inget annat än "sales talk". De vill öka _sin_
försäljning, inget annat.
Campinggasolbehållarna är så strikt standardiserade att bara en typ av gänga finns.
Så länge du inte trixar med mystiska adaptrar så är det lugnt - köp du din camping-
gasol där du hittar den billigast. Det är samma jox inuti oberoende av vilket varu-
märke som de tryckt på utsidan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
srpp Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska? Kök och brännare 35
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.