Vad och stav

Jag tog upp frågan om hur många som använder vadarstav i Sarek i en annan tråd eftersom det av reseberättelsen tycktes som att det var relativt ovanligt nuförtiden. Av svaren att döma verkar det vara ganska ovanligt även i oledade områden. Någon såg "ingen vits med det" och ansåg att om man behöver en stav så är vadet för svårt.
Jag vadar inte när jag bedömer det som farligt och då menar jag det är farligt när risken finns att man vid ett fall sveps iväg på en okontrollerbar färd.
Ett mycket lätt vad är, enligt mig, är när man kan gå rakt över utan att fötterna tenderar att svepas åt sidan och botten är synlig.
Mellan dessa två extremer finns alla möjliga olika svårighetsgrader.
Stenarna är ofta ganska hala och i en glaciaärbäck eller i skummande vatten är inte botten synlig. En packning gör att balansen och snabbheten är nedsatt.
Jag har upplevt oräkneliga tillfällen när min rejäla vadarstav har underlättat icke farliga vad där fötterna tenderat att svepas med strömmen och där jag försiktigt velat känna mig för med en fot i taget. Detta är knappast möjligt utan en rejäl stav att ta stöd mot. En obalans kan man fånga upp med en stav som är lång och medger tvåhandfattning och är tillräckligt kraftig(det behövs absolut inte någon timmerstock för det)Ett fall vid dessa tillfällen torde ha inneburit blöta skor och kläder. Kanske även ett blåslaget knä och i värsta fall en stukning av vrist eller handled. Saker som man klarar av, men som jag helst vill slippa.
För mig utgör vadarstaven ett viktigt hjälpmedel som minskar risken att bli stående vid lite besvärliga bäckar. Den är inte något som gör att jag utmanar livsfarliga vad.
Jag har gått i fjällen i 30 år och jag förstår faktiskt ingenting när andra säger att det inte är någon vits att använda en vadarstav vid vad. Jag rekommenderar vadarstav. Den gör även utmärkt nytta som stöd för kikare och kamera och den går utmärkt att använda vid branta uppförsbackar. Är det tillräckligt brant även med tvåhandsfattning. Även när det går brant utför ger den stöd och avlastning.
Detta skriver jag främst med inriktning på de som söker tips inför sina första vandringar. Den som prövat stav vid besvärliga vad och ändå förkastar den känner väl till vilket val han gör. Jag understyker att vad jag skriver är baserat på mina erfarenheter och mina bedömningar. Just det den subjektiva bedömningen av vad som är ett svårt eller farligt vad kanske utgör en orsak till de fullständigt olika rekommendationer vi vandrare lämnar på denna websida.
mvh Jan Melander
 
Stavar

Väldigt många vandrar ju nu förtiden med två stavar! De anväder säkert dem som stöd vid passage av vattendrag.

Själv har jag med mig en teleskopisk stav som jag har ihopsjuten på ryggsäcken och tar fram vid ev vad. Det tycker jag fungerar jättebra! Jag tycker inte om att gå och hålla i en stav, eller ännu värre - två stavar, hela tiden, för då har jag ingen hand ledig att hålla kartan i...

Hälsn BM
 
Rörde inte diskussionen "trästav vs teleskopstavar" snarare än "Stav vs inte stav"?

Själv har jag en axellång trästav som är rätt spinkig, men håller för att luta sig mot.
Jag förstår de som föredrar teleskopstavar, men helt utan i terräng där vad förekommer? Nä.
 
Det var jag som skrev att stav inte behövs och det står jag för. Att kunna luta sig mot något kan också innebära en fara, en falsk trygghet. Jag har aldrig varit nära att falla och tycker att när jåhken når midjan och det strömmar kraftigt, då är det dags att börja tänka till lite.

Upplevde ett vad under senaste resan som blev väl "tungt" och det var Tjågnårisjåhkå som efter kraftigt regn hade allt annat än lugna ställen att vada på, men om en stav hade hjälpt mig? Knappast. Det går snarare långsammare att gå med stav, man måste placera denna och sedan har man inte händerna fria för att kunna stötta mot sten och vid extremt dramatiska tillfällen även bottnen.

Sen ska man ju dessutom dra på staven genom miltals av vandring i området...

// Jocke
 
teleskopstavar

Har dom alltid vid vad,och all annan tid med när jag går.
Vet inte om jag "förlitar" mej mer på dom än fötternas placering i vattnet,tror inte det,mer än när jag går med fötterna på stenar i stället för mellan.
 
Själv använder jag två teleskopstavar i lätt och tåligt material. Underlättar vid stenig terräng, vid större vad och, som många glömmer, när man ska snabbvandra i högt tempo å i en behaglig rytm. Kör utan trugor vid vad och när det är snöfritt.

Enda gången jag inte har dom framme utan nerpackade är när det är så brant (scrambling) att jag måste använda händerna eller då snön är isig och brant å endast en isyyxa kan stoppa fall.

Har aldrig känt mig osäker när jag vadat med dessa. Å andra sidan är jag gammal forspaddlare och det är inte många forsar i Sverige som skrämmer mig... :)
 
Verkar vara stor skillnad mellan våra tankesätt märker jag :)

Jag packar iof bara 15 kg för 2 veckor inkl mat och allt och vikten gör att jag kan snabbvandra minst lika snabbt som ni som har stavar, kan genomföra tunga vad utan större problem (vi såg ju en hel del intressanta passager av annat folk, både med och utan stavar) och slipper ha stavarna med mig.

Men vissa gillar stavar, andra ratar det, för mig passar det inte och jag kommer aldrig mera använda stav/-ar. Jag rekommenderar dessutom vad utan stav.

// Jocke
 
Jag använder också trekkingstavar för det mesta och tycker även de underlättar vid vad men även vid forcerad vandring i svårare terräng samt både uppför och nedför.
Som flugfiskare är jag förhållandevis van att vada i strömmande vatten och många gånger har en stav räddat mig från ofrivilliga plurr. Vid snabba flöden är skillnaden påtaglig tycker jag. Vadpassager som jag är tveksam till utan stav känns genast stabilare med stav.
 
Stavfråga

En fråga till er som vadar med två teleskopstavar - tar inte strömmen lätt tag i staven när man bara håller den med en hand, som ju dessutom greppar i stavens ände?

Det är också ett missförstånd att man "släpar" på en traditonell vandrar/vadstav, givetvis har man den i handen under vandringen. Det är ju heller inte någon stock man har med sig utan mer som ett kratt eller svabbskaft i dimensionen.

Uffe
 
Tar väl inte speciellt tag,har ingen truga,sätter den ofta ovanför mej i strömmen.
Har inte tänkt på det,även de vad som varit rätt kraftig vattenström i.
 
Tar väl inte speciellt tag,har ingen truga,sätter den ofta ovanför mej i strömmen.
Har inte tänkt på det,även de vad som varit rätt kraftig vattenström i.

Tänkte inte så mycket på när staven väl står på botten och belastar utan snarare när man ska flytta den.
Men det är klart, det kanske inte är ett problem.

Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.