Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar

Paddlar idag med en Braca vingpaddel, en marathon IV. Skaftet är helt och därmed icke delbart. Behöver nu på ett eller annat sätt göra paddeln delbar. Jag vill behålla åtminstone bladen.

Så antingen sågar jag av mitt nuvarande skaft och sätter på något "ihopsättningskit", alternativ köper jag ett helt nytt skaft som är delbart.

Tips mottages tacksamt.
Ytterdiameter på skaftet är 28,9 mm (eller möjligen 29 mm).

// Martin

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Paddlar idag med en Braca vingpaddel, en marathon IV. Skaftet är helt och därmed icke delbart. Behöver nu på ett eller annat sätt göra paddeln delbar. Jag vill behålla åtminstone bladen.

Så antingen sågar jag av mitt nuvarande skaft och sätter på något "ihopsättningskit", alternativ köper jag ett helt nytt skaft som är delbart.

Tips mottages tacksamt.
Ytterdiameter på skaftet är 28,9 mm (eller möjligen 29 mm).

// Martin

Är den bara limmad med smältlim(å inte expoxy) så är det inga som helst problem!
Ytterdiametern är 28.9mm :)

/Janne

Det är bara smältlim använt för att fästa bladen på det nuvarande skaftet. Så det är lugnt...

Men var hittar jag ett komplett skaft med delning alternativt bara delningsmekanismen?

Enkel delning

Denna kanske inte lämpar sig för höga krav men fungerar.

• Kapade skaftet.
  • Köpte en hylsa vars ytterdiam passade innerdam på skaftet exakt.
  • Satte lim inne i skaftet
  • Tryckte in ungefär hava biten och lät andra halvan sticka ut/inget lim på.
  • Lät torka.
  • Tog sedan två remsor självhäftande kardborre på vardera sidan av delningen på stången.
  • Sedan en bred "andrasida" av kardboren som jag virade runt skaftet och låste mot kardborren (punkten ovan).
  • Klart

Fungerar utmärkt på reservpaddeln som även är barnpaddel. Har inte testat hur den fungerar om paddeln belastas extremt hårt.

Tips och God Natt :)

Denna kanske inte lämpar sig för höga krav men fungerar.

• Kapade skaftet.
  • Köpte en hylsa vars ytterdiam passade innerdam på skaftet exakt.
  • Satte lim inne i skaftet
  • Tryckte in ungefär hava biten och lät andra halvan sticka ut/inget lim på.
  • Lät torka.
  • Tog sedan två remsor självhäftande kardborre på vardera sidan av delningen på stången.
  • Sedan en bred "andrasida" av kardboren som jag virade runt skaftet och låste mot kardborren (punkten ovan).
  • Klart

Fungerar utmärkt på reservpaddeln som även är barnpaddel. Har inte testat hur den fungerar om paddeln belastas extremt hårt.

Tips och God Natt :)

Kardborre var något nytt, men det lät ganska smart. Vridmomentet i delningen är ytterst lite och i princip räcker det med att dra ett varv tejp runt (här själv tävlat med denna lösning). Men med karborreband blir det ju mer flexibelt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips