Försvarets fältmat

Försvarets frystorkade

Hej

Är det någon som har provat det frystorkade som finns på sidan ovan?

1. Höns i dillsås med potatis.
2. Kyckling med pasta och banan.
3. Höns i currysås med ris.
4. Kalops med potatis.
Ange nedan vilken beställningen

Priset är ju oslagbart...?
 
Försvarets bäst före datum är mycket väl tilltagna så det är inga problem och av de fyra är höns i curry godast. Men om ni får tag på taco kryddad köttfärs så är den delikatess.
 
Röstar även jag på höns i curry... Rätterna är helt ok, men måltiderna från Real är mycket godare och mer praktiska... men ibland ska det vara billigt...
 
Hållbarhet

Nog för att hållbarheten brukar vara rejält tilltagen men i detta fallet om bild och text hör ihop, vilket stämmer bra faktiskt. Så är maten tillverkad i mars 1997 (973) och eftersom man normalt räknade 6-7 års hållbarhet på beredskapsmaten så kan det stämma bra att hållbarheten gick ut 030101.
Visserligen är det vakum i burken samt täta förpackningar. Men även om det nog inte är några problem att äta den så tappar den smak och konsistens och även utseende rätt så fort efter hållbarhetens utgång.

Håkan
 
Jag skulle tro att portionerna i bukren bör konsumeras inom inte allt för lång tid efter att burken öppnats och vakumet försvunnit.
 
Att kvaliten på maten skulle börja sjunka drastiskt direkt efter utgångsdatum tror jag inte på. Den sjunker snarare mer eller mindre linjärt. Särskilt om maten är torkad OCH vaccumförpackad.

Och försvarets utgångsdatum brukar vara baserat på näringsinnehållet. D.v.s. de sätter utgångsdatum när de räknar med att näringsinnehållet sjunkit så pass mycket att maten inte ger tillräckligt med näring för stridande soldater.
 
Jag skulle inte vilja påstå att det är några drastiska förändringar och jag har ätit det som varit både 8 och 10 år gammalt. Och som varit ur burken något år.

Men när man börjar närma sig ett år efter beräknat hållbarhetsdatum börjar förändringar att inträda. Den evetuella fär som funnits bleknar framförallt köttet blir eller upplevs som träigare och på det stora hela bör blötläggningstid eller koktid förlängas för att det skall vara trevligt att äta.

Men jag har aldrig blivit dålig av det.

Sen är det inte så att man satt hållbarhetstiden efter näringsinnehållet utan man har definierat att det skall klara att lagras så här länge och då skall det uppfylla följande krav, riktvärden.
Normalt sätt har man sgt att det skall håll i 6 år och på det sjude tar man ut det ur beredskapsförråden och förbrukar det.

Men det är nu en svunnen tid då ev beredskapslager är väldigt minimala och det mesta köps in till när det behövs. I alla fall när det gäller frystorkat. Både vanliga civila produkter används liksom norska MRE.
 
Bäst-före baseras på något

Xara; sa:
Sen är det inte så att man satt hållbarhetstiden efter näringsinnehållet utan man har definierat att det skall klara att lagras så här länge och då skall det uppfylla följande krav, riktvärden.
Normalt sätt har man sgt att det skall håll i 6 år och på det sjude tar man ut det ur beredskapsförråden och förbrukar det.

Är kriterierna för hållbarhet i 6 år att det ska hålla att lagras i 6 år och ätas på det 7:e året.
Men kriterierna för att maten ska hålla att lagras måste väl baseras på något.
Tex tiden det tar att tappa smak, eller näringsämnen, eller blir så dåligt att det är farligt att äta.

Jag vet inte vilka krav militären sätter på sina livsmedel, men troligtvis följer de livsmedelslagen precis som andra och då anger ett bäst-före-datum just precis den tid som maten har oförändrad smak och innehåll. Dvs smakar bäst.
Däremot sista-förbrukningsdag är något annat. Det anger sista dagen som livsmedlet beräknas vara OK att äta utan risk.

/ Niclas
 
Re: Bäst-före baseras på något

Niclas; sa:
Jag vet inte vilka krav militären sätter på sina livsmedel, men troligtvis följer de livsmedelslagen precis som andra och då anger ett bäst-före-datum just precis den tid som maten har oförändrad smak och innehåll. Dvs smakar bäst.

Det förutsätter ju också oftast sämsta tänkbara lagringsförhållanden? Om vi ser på t.ex. ägg så är ju datummärkningen på dem baserad på att de förvaras i rumstemperatur, men i Sverige så kylförvaras ju ägg och håller därmed mycket längre. (Märkningen är EU-harmoniserad och baseras alltså på att man i stora delar av Europa inte kylförvarar ägg.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.