Försvarets fältmat

Re: Försvarets frystorkade

Maskrospigg; sa:
Hej

Är det någon som har provat det frystorkade som finns på sidan ovan?

1. Höns i dillsås med potatis.
2. Kyckling med pasta och banan.
3. Höns i currysås med ris.
4. Kalops med potatis.
Ange nedan vilken beställningen

Priset är ju oslagbart...?

Tja smaken e som baken. Åt dem under lumpentiden och kan säga att samtliga smakar skräp. Vet inte om det beror på att jag är en usel kock men alla 4 rätter blir till en grå, trist och smaklös välling efter tillagning. Tacka vet jag försvarets guldburkar alá präriegryta, död mans fingrar och pyttipanna. Yummy, helt klart värt några x-tra kilon i packningen!

PS. Om man nu MÅSTE ha torrmat och har ont om stålar så är det faktiskt inte så svårt att fixa egen torr mat. Cirkus 90 grader i ugnen ett par timmar brukar torra till det mesta!!
 
Alla påsarna går jättebra att käka, förutom kanske höns i dill som jag inte får ner. Men det beror nog på att man fick en viss överdos under lumpen. Kyckling och banan är nog den godaste. Ska du ha konserver så är det bara lapskojsen som är värd att bära på.
/Niklas
 
soderkisen; sa:
Tacka vet jag försvarets guldburkar alá präriegryta, död mans fingrar och pyttipanna. Yummy, helt klart värt några x-tra kilon i packningen!

Uuhm, präriegrytan, den minns man ju med behag. Riktigt god!!
[Ändrat av mtpatrol 2005-02-03 kl 18:38]
 
Re: Re: Försvarets frystorkade

soderkisen; sa:
PS. Om man nu MÅSTE ha torrmat och har ont om stålar så är det faktiskt inte så svårt att fixa egen torr mat. Cirkus 90 grader i ugnen ett par timmar brukar torra till det mesta!!

Om man nu vill att maten skall behålla maximalt med näring och smak så ska man INTE följa det där tipset. 90 grader är alldeles för varmt, det kommer att tillaga maten istället för att torka den. Väldigt få saker torkas varmare än 60 grader (och så hög temperatur har man oftast bara en kort tid av hela torktiden).

Leta rätt på Puhonys Hälsoriktig konservering på nåt antikvariat.
 
Försvarets fältmat kan du idag köpa på vilken stormarknad som helst kolla i konservhyllorna efter chili con carne, ravioli och soldatens ärtsoppa.
 
Blå Bands frystorkat

Noterade i dag att Ö&B fått in ett parti Blå Bands frystorkat. 5 olika rätter. 25 kronor per påse.
"Bäst före datum" var någon gång 2007.
Active Life Equipment säljer dock till halva det priset, men då har ju "Bäst före datum" passerats med god marginal. Om nu det har någon betydelse?
Blå Bands civila version har också några andra rätter än de militära.

/ Bertil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.