Förstörelsen av Keb

Världen förändras sakta men säkert hela tiden. Fjällstationerna var till enbart för fjällvandrare för några decennier sedan – men ekonomin var/är tuff för fjällstationerna, de måste ta in pengar – så de utvecklades för att ta in pengar. Saltoluokta blev t.ex. ett mål för turistbussar – och den typen av turism. Kebne blev restaurang.

Denna utveckling gillar jag inte – men den måste tyvärr accepteras. Alternativet är att fjällstationerna läggs ned helt och hållet.

Jag har sett t.ex. Salto förändras från en plats för fjällvandrare – till en plats där personalen mer eller mindre bar uniform och serverade fjällvandrare ute på bron med handduk hängande över underarmen. Inomhus, och i matsalen, satt bussturisterna. Inomhus fick man inte ha stövlar, hundar fick inte vistas på stationen, osv. Det blev lite för civiliserat för mig så jag gick aldrig in mer på stationen.

Men, fösta gången jag var på Salto var tidigt 60-tal. Man fick då åka båt från Porjus, närmare bestämt Luspebryggan, gå över mårkan vid Jaurekaska och ta ny båt upp till Salto. Vägen västerut fanns inte. Skulle man längre västerut än Salto fick man först övernatta på Salto och resa vidare med nya båtar. I mitt hjärta finns denna tid, och denna resa, kvar. I verkligheten är denna tid en försvunnen tid. Men än idag minns jag med glädje hur man satt i fotogenlampornas sken och pratade med andra fjällvandrare.

Salto överlevde på den tiden sin goda mat och de övernattningar som gjordes beroende på att man var tvungen att övernatta eftersom det inte gick några båtar. När Vägen västerut var byggd försvann dessa övernattningar och få stannade bara för att äta när det fanns matställen i Stora sjöfallet – och ekonomin knakade rejält – men räddades av bussturismen några år senare.

Tyck vad man vill, fjällstationerna är dock kvar till glädje för oss alla när vi behöver dem.

Skitstövlar finns överallt, dem kommer man aldrig ifrån tyvärr. Dom fanns även förr i tiden – men kanske inte lika många som idag. (Ju lättare det är att komma till en plats – ju sämre kvalité på folk kommer det dit…

Thomas
 
Norra Kungsleden

För många vandrare som går sträckan Abisko - Nikkaluokta så är den riktiga vandringen slut vid Kebnekajse, Den sista delen ned till Nikkaluokta räknar många som en ren transportsträcka som gås så fort som möjligt. När man då kommer ned till Kebnekajse från Singi t.ex så "avslutas" turen på något vis vid fjällstatonen, man vill ha en skön bastu och gärna en öl och sen en god middag. Kanske lite umgänge samtidigt. TYvärr är det inte det allra bästa för Sarris nere i Nikkaluokta eftersom många kommer till Nikka och slänger sig på bussen direkt. Man har ju liksom "avslutat" redan på Kebnekajse. Möjligen én snabb lunch om man hinner innan bussen.

Personligen tycker jag inte man skulle behöva förändra någonting vid Kebnekajse men däremot MÅSTE någonting göras åt Kungsleden vidare upp mot Abisko. Slitaget där är enormt och blir värre och värre för varje år. STF-stugorna behöver rustas upp men det finns inte pengar till det, och ingen har egentligen ågon bra idé hur man skall få de möjligheterna. De flesta uppskattar stugorna och bastu mm, men många klagar på at de är för dyrt att bo där så ekvationen går inte ihop.
Jag tycker man måste försöka styra upp vandrandet så att det finns alternativa leder med bra boende på lagoma avstånd men enl uppgift kostar en ny fjällstuga idag mellan 5-6 milj att bygga
En idé vore ett boende mellan Vistas och Nikka för att få fler att vandra hela Vistasdalen ned till Nikka. osv men som sagt, vem skall betala., ta initiativet.... kanske en samverkan mellan Nikka och STF ???
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
galdöpiggen, Norge

hej är det någon som vet hur man transporterar sig till Galdöpiggen,Norge från Gävle för topptur med guide? är det enklast att ta flyget? vart landar man då? buss?tänkte åka en kort sväng på bara ca 3-4 dagar..tacksam för svar//Mvh :)
 
hej är det någon som vet hur man transporterar sig till Galdöpiggen,Norge från Gävle för topptur med guide? är det enklast att ta flyget? vart landar man då? buss?tänkte åka en kort sväng på bara ca 3-4 dagar..tacksam för svar//Mvh :)

Det är gratis att starta nya trådar. Man behöver inte bumpa en två år gammal OT tråd.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips