Förstatur i Sarek ?

Hej på er fjällrävar

Vi, sambon och jag, planerar att åka till Sarek nästa sommar. Vi är ute i god tid men jag skulle vilja ha tips på en lämplig "förstagången" tur.
Vi är någotsånär fjäll och naturvana. Sträckan bör vara mellan 60 och 70 km, vi är inte dom som springer fram när vi är ute.
Tacksam för alla tips.

//PW

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skårki-massivet runt

Min första tur i Sarekfjällen var en vandring från Aktse (neranför Rapadalen) vidare på högplattån paralellt med Rapadalen - sedan över passet i Vassjavagge ner i Rapadalen - upp över Snavvavagge - in på Pielavalta - genom Pastavagge - båt från Rimin sameviste till Sitojaurestugorna - Kungsleden till Saltoluokta (ett utmärkt ställe att avsluta sin vandring med duch, bastu och god mat. Något längre än 7 mil men sista delen på Kungsleden är mycket lättgången (vi gick dom 2 milen på en dag).

Den turen kan jag rekomendera!! ;) Den ger ett tvärsnitt av vad Sarek har att erbjuda, den lummiga grönskan i dalen, fjällheden på Pielavalta, den karja nästan alpina naturen i Pastavagge, svindlade utsikt och lite fjällsjö.

Läs min dagbok och titta på bilder från vandringen på min hemsida http://fjallen.get.to/ under rubrik "Sarek 89"

Lycka till med vandringen! :)

///Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips