Första vandringen med hund

Hej,

Jag går i tankarna att åka iväg med min hund och göra en ganska behaglig vandring själv.
Jag har kollat lite på Grövelsjön som ett alternativ då jag kommer från Skåne och ska köra upp.
Har även sneglat lite på Norge men inser att det är bäst att ta Sverige för min del till en början.

Vad jag har som "kriterier" är att det ska vara en fin natur (hyfsat trädfritt) och lätt att slå upp ett tält då jag inte alls är intresserad av att sova över i någon stuga.
Hur är det med att traska runt där med hund?
Kan man parkera sin bil utan att det blir inbrott hur som helst?
Hur mycket mygg finns där? Dom råkar älska mig och då är frågan hur mycket mygga man ska kleta in sig i:)
Siktet är inställt på ca 1 vecka.
Finns det något annat att rekommendera som inte ligger 70 mil mer norrut?:)

Tacksam för all hjälp man kan få
//John

Glöm inte tass-skydd för hunden, nu vet jag inte hur stenigt det är där men hundra skadar lätt tassarna och det blir svårt att ta sig upp/ner/hem.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu har jag uppriktigt talat aldrig behövt tasskydd till min hund, men så vitt jag vet brukar väl kombon plastpåse+strumpa+tejp vara ett vedertaget nöd-tasskydd?

Väl sittande klövjeväska för hundens egen lilla packning, en kompletterad första-hjälpen som passar er båda, ett regntäcke (ev något varmare om hunden lätt blir kall), klotång. Tasskydd har jag aldrig behövt använda men det har legat med för nödfall.

Har numera alltid med en tarp som kan sättas upp vid regn eller stark sol, brukar vara ett populärt tillhåll för att komma undan vädrets makter lite. Detta även på dagsturer.

Rekommenderas starkt att den självklart ergonomiska klövjeväskan ska vara utrustad med koppelring längst bak så att det går att hjälpa hunden med bromsning nerför. Inbrott brukar jag inte oroa mig för. Jag tyckte jämtlandsfjällen var trevliga att vandra i. Från Handöl vidare upp i Bunnerfjällen. Lite folk var där också. Storulvån undveks. Är ganska folkskygg eftersom människor är läskiga och saknar svans.

Jag har kört med Jervens hundpåse dels för att slippa blöta ner i tältet med blöt hund och dels som myggskydd vid pauser. Han var rätt kal på buk och skrev och hade det inte roligt om det var mycket mygg. Förresten, det finns flera trådar som tar upp alla möjliga bra att ha med hund på vandring. Kolla här: http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=53

Alla verkar ha sina olika favoritleder och ställen att gå på och det inte så konstigt i sig.
Men är det någon som gått Grövelsjön-Rönsjön-Grövelsjön?
Jag tänkte vara iväg ca 1 vecka och har verkligen ingen stress i kroppen, men 1 vecka är max.
Måste man stressa ihjäl sig och inte hinna njuta för att traska runt eller det klarar man hur lätt som?

Det verkar onekligen som att det finns mängder med saker att se i och runt detta område, men jag är helt villrådig..
Tips på någon rutt som man inte behöver stressa ihjäl sig på och ändå hinna njuta med hunden?
Och tanken är att utgå från just Grövelsjön oavsett vilket.
Sovandes i tält så ni vet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips