Tips på vandring i södra Sverige

Finns det någon som har tips på en trevlig vandringsled som uppfyller följande:
- max 5 timmars köravstånd från Malmö (men utanför Skåne)
- gärna så att man kan gå i en rundled, dvs komma tillbaka till utgångspunkten. Eller om man kan parkera bilen, ta en buss och sedan vandra tillbaka till bilen.
- 3-4 dagars vandring (jag är hyfsat van vandrare)
- jag kan ta med tält, så på den punkten finns inga begränsningar
- det måste inte vara markerad led.
- jag gillar natur som känns orörd (t.ex. gammal skog) och är varierad, gärna kuperad. Gamla kulturmarker är också trevligt, t.ex. fäladsmarker. Och givetvis ska området vara pitoreskt och fotovänligt :)

Det finns ju Blekingelden, Soteleden, John Bauerleden, Ostkustleden, Vätternleden, Höglandsleden, Kinnekulleleden, Hallandsleden, osv osv...

Stort tack för alla tips!!!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Tack för svaret! Tjustleden kan kanske funka om man vandrar halva och tar en buss tillbaka. Skulle dock föredra en rundslinga.

Har kollat på Sevedeleden. Den är en rundslinga på drygt 5 mil. Kombinerat med norra kvills nationalpark borde det vara lagom på 3-4 dagar (inkl bilkörning från malmö). Så det blir nog en påskvandring där.

Någon som har tips om Sevedeleden och Norra Kvill?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips