Tips på vandring i södra Sverige

Finns det någon som har tips på en trevlig vandringsled som uppfyller följande:
- max 5 timmars köravstånd från Malmö (men utanför Skåne)
- gärna så att man kan gå i en rundled, dvs komma tillbaka till utgångspunkten. Eller om man kan parkera bilen, ta en buss och sedan vandra tillbaka till bilen.
- 3-4 dagars vandring (jag är hyfsat van vandrare)
- jag kan ta med tält, så på den punkten finns inga begränsningar
- det måste inte vara markerad led.
- jag gillar natur som känns orörd (t.ex. gammal skog) och är varierad, gärna kuperad. Gamla kulturmarker är också trevligt, t.ex. fäladsmarker. Och givetvis ska området vara pitoreskt och fotovänligt :)

Det finns ju Blekingelden, Soteleden, John Bauerleden, Ostkustleden, Vätternleden, Höglandsleden, Kinnekulleleden, Hallandsleden, osv osv...

Stort tack för alla tips!!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret! Tjustleden kan kanske funka om man vandrar halva och tar en buss tillbaka. Skulle dock föredra en rundslinga.

Har kollat på Sevedeleden. Den är en rundslinga på drygt 5 mil. Kombinerat med norra kvills nationalpark borde det vara lagom på 3-4 dagar (inkl bilkörning från malmö). Så det blir nog en påskvandring där.

Någon som har tips om Sevedeleden och Norra Kvill?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips