Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

Ok, vi kör lite vadningstips nu. När jag vadar så försöker jag hitta ett brett ställe, då vattnet oftast har en lägre hastighet där. Dessutom är det förhoppningsvis inte lika djupt tack vare att det är brett, men det är inte helt säkert. Allt beror på när på året man vandrar och vadar, samt om det regnat mycket eller varit varmt med snösmältning och så.
Jag har två stavar som jag vandrar med och de fungerar väldigt bra vid vad. Jag har foppatofflor på fötterna och de har hälrem, och ibland knyter jag fast dem bättre med en snörbit.
Snett mot strömmen ska man gå...så har jag lärt mig och det fungerar bra, och alltid tre punkter i botten...och ett steg i taget. Man behöver känna sig fram med staven för att veta var man kan sätta ned foten.
Övning ger färdighet...

Jag har inte bestämt mig än vilka skor jag ska ha till vad. Min kompis kör sandaler, blir det inte väldigt halt med foppa?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De senaste gångerna jag gått i fjällen har jag tagit med ett par lätta traillöpningsskor.
De torkar rimligt snabbt, sitter stadigt och har suveränt fäste på botten.
Kan dessutom vara sköna att använda som lägerskor.

Man kan ju fråga sig varför jag i så fall överhuvudtaget har kängor också? Men den burken öppnar vi inte idag.

Jag har inte bestämt mig än vilka skor jag ska ha till vad. Min kompis kör sandaler, blir det inte väldigt halt med foppa?
Precis som smux använder jag foppa, åtminstone vid enkla vad. Vid mer krävande vad gör jag som dmitrij och vadar i mina kängor (Lundhags skalkängor). Risken för att halka ökar om man försöker balansera på stenar. Det är bättre att sätta foten stadigt på botten innan man går vidare. Då tycker jag foppa fungerar bra. Som smux skriver så skyddar de tårna bättre än sandaler, t ex när man tappat känseln i kallt vatten.

En av medvandrarna på förra årets Sarek tur är mycket aktiv löpare, och han tog med sina swimrun skor till vadning. Jag vägde dem aldrig men upplevde dem både lättare och torkade snabbare än vanliga joggingskor.

Senast ändrad:
Började vandra som 15-åring i Kaukasus, Pamir, Tjanshan bl.a. Vi hade tragiska händelser av olika slag vid vad pga: sandaler/floppor, ryggan på båda axlar och tyvärr missbedömning av strömmen.
Och att vada menar jag när vattnet är över knäna en bit, under är det gå över.

Senast ändrad:
Jag kan varmt rekommendera swimrun-skor för vadning, de är gjorda för att man ur vattnet ska kunna springa på hala klippor mha "gummiflärpar" på yttersulan (tänkt fotbollsko-dobbar fast ovala istället för cylindriska). De har bättre grepp än nya kängor, skyddar tårna, samt gjorda av icke-absorberande tyg så de torkar mkt snabbt. de är mindre pch nätta jämfört med foppatofflor och kängor och således har mindre anslagsyta på vattenströmmen. Helt klart mest säkra skodonen för vadning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips